ARTIKLER


Flertal i Folketinget vil frede færgerne

Men det hjælper ikke, hvis Kommissionen fastholder kravet om licitation for færger med mere end 100.000 passagerer


Af Brigitte Alfter
29. november 2003

Der tegner sig nu et flertal udenom regeringen for at holde de helt små færger fri for at skulle i udbud. Færgerne, der som regel drives af kommuner og amter, får offentlig støtte, da de ses som nødvendige for at opretholde livet på de danske små-øer.


Under et samråd i Folketingets trafikudvalg tirsdag fik trafikminister Flemming Hansen (K) at vide, at han skulle tilbage til Kommissionen og gøre noget mere for de danske små-færger.

Kommissionen har magten
Stridens kerne er EU’s færgedirektiv, og her har Kommissionen vidtgående beføjelser, siger Dorte Nøhr Petersen, der er kontorchef i trafikministeriet.


Selv hvis Folketinget beslutter, at færger til små ø-samfund skal holdes fri for pligten om udbud, vil det derfor ikke ændre noget ved sagens officielle gang. Hvis ministeren ikke får en mere fordelagtig aftale med Kommissionen, må Danmark vælge mellem at bøje sig eller få en sag ved EF-Domstolen.


Kun politisk pres på Kommissionen – eventuelt sammen med andre lande, der har lignende problemer – vil kunne flytte noget, siger Bent Hindrup Andersen, medlem af EU-Parlamentet for JuniBevægelsen og personligt engageret på vegne af færgen til Endelave, hvor han bor.

Hvad Kommissionen siger
Af Kommissionens pressemeddelelse den 30. oktober fremgår det, at færger med under 100.000 passagerer om året skal have en undtagelse – de skal kun i en såkaldt interesse-runde. Det betyder, at ejerne kun skal bruge tid og penge på at lave udbudsmateriale, hvis interesserede redere melder sig. I et tidligere udkast var også færger, der fik under 1 million euro (7,5 millioner kroner) i tilskud, undtaget fra udbudspligt. Men denne bagatelgrænse er fjernet igen.

Hvem gavner det?
Borgmesteren i Nordborg på Als, Jan Prokopek Jensen (S), er ikke begejstret. Færgen »Bitten«, der fragter 151.000 biler, knallerter og lastbiler over vandet mellem Ballebro og Hardeshøj er nemlig lidt for flittig til Kommissionens nye mindsteregler.


»Det er noget administrativt bøvl. Hvem er det her til gavn for? Jeg tror ikke, at der kommer nogen og byder. De skal jo overholde de danske sikkerhedsregler og hviletidsregler. Det kan ikke løbe rundt,« mener han.

Frygter vilkårene
Selv om tidligere undersøgelser viste, at der ikke er den store interesse i at byde på driften af de små færger, frygter Bent Hindrup, at det kan ske, og at det blandt andet kan betyde, at de nuværende ejere af ruterne brænder inde med deres færger. Han ønsker derfor alle små-færger fritaget fra udbudspligt efter EU’s regler om særlig udsatte egne.


Enhedslisten har på denne baggrund rejst en forespørgselsdebat i Folketinget, hvor man stiller følgende spørgsmål til trafikministeren: »Hvad kan ministeren oplyse om udformningen af EU-regler vedrørende udlicitering eller udbud af små og mellemstore færgeruter?«