ARTIKLER


»En følelse af fællesskab« for to milliarder kroner

EU-kommissionen har udarbejdet en fire-års kampagne i mliardklassen for at få de europæiske borgerne til at hoppe helt med på EU-toget.
Af Solveig B. Berner
1. juli 2004

»Det er det groveste dokument, jeg har set i mine år i EU-parlamentet. Det er rendyrket propaganda, som man kun finder i totalitære stater, hvor man skal have borgerne til at tænke ens. Det er rendyrket hjernevask.« JuniBevægelsens frontfigur Jens-Peter Bonde giver Kommissionens forslag hårde ord med på vejen.

Den danske regering tog da også denne uge afstand fra Kommissionens forslag om en fire-årig PR-plan til to milliarder kroner:

»Danmark ønsker ingen centralisme i EU's informationspolitik. Vi vil gerne holde fast i, at det er medlemslandene selv, der giver de oplysninger, de finder fornødne. Det er vigtigt, at det drejer sig om oplysninger og ikke om at fremskaffe bestemte meninger. Det må ikke blive folkeopdragelse,« udtaler Europaminister Bertel Haarder til Jyllands-Posten.

»Følelse af fællesskab«

Formålet med EU-kommissionens PR-plan er ifølge Jyllands-Posten, at »skabe en følelse af fællesskab i alle landene«. EU skal have budskabet frem om »Unionens legitimitet, ved at sætte dens image og rolle i værdi«.

Og informationen behøver ikke at leve op til krav om fakta: »Selv om faktuel og neutral information er nødvendig, er den ikke nok. En ægte kommunikation for EU kan ikke begrænse sig til ren og skær formidling af oplysninger,« citerer Jyllands-Posten fra udkastet.

Kommissionens plan er at definere nogle centrale budskaber, som skal pudses af hos PR-konsulenter og fokusgrupper, før de præsenteres for borgerne. EU skal for eksempel betale for kooperationer med lokale og nationale TV-selskaber og hjælpe ved uddannelse af journalister, der skal have en særlig fremtrædende rolle.

Kommissionens PR-plan er sendt til alle EU's medlemslande, der skal udtale sig inden årets udgang.