NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Man går principielt ud fra, at reglerne i en serviceyders hjemland er gode nok. Der må derfor ikke stilles andre krav med hensyn til autorisation, arbejdsregler, løn, sikkerhed osv. end de krav, som findes i arbejdernes hjemland.
Myndighederne i dette land skal samtidig kontrollere, at landets regler bliver fulgt i forhold til de borgere, som arbejder i andre EU-lande.
Det er altså de græske myndigheders ansvar, at en græsk rengøringsvirksomhed følger græske arbejdsmiljøregler i f. eks. Finland.
Der er også en undtagelse for det eksisterende udstationeringsdirektiv, som regulerer lønforhold, men omfanget af denne undtagelse er uklart.
Svensk LO mener, at generelle betingelser om mindsteløn, der ikke er reguleret ved lov i Sverige (eller i Danmark) vil kunne undergrave den nordiske aftalemodel.
EFS er også bange for en manglende kontrol af dem, der sendes ud for at arbejde uden for deres hjemland. For eksempel vil en polsk arbejdsformidler kunne udsende ukrainske arbejdere til Belgien, påpeger EFS i en udtalelse den 17-18. marts i år.
Følgerne er også uklare for de forskellige former for nationale monopoler som bilinspektion, spillevirksomheder, apoteker og (i Sverige, Norge og Finland) monopol på alkoholsalg.