NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Herefter kunne man tro at forslaget er på vej retur og at forhandlingsarbejdet er omsonst.
Men så må man tro om igen, ifølge oplysninger til NOTAT. En embedsmænd fra medlemslandene rejser i fast pendulfart til Bruxelles hver anden uge for at forhandle om detaljerne i Servicedirektivet.
Foreløbig har man afhandlet de 15 første af i alt 47 artikler i Kommissionens forslag.
Begrundelsen for at der er gået storpolitik i forhandlingerne er den kommende folkeafstemning i Frankrig om EU-forfatningen, og de kommende tyske valg.
I Frankrig har socialistpartiet taget kategorisk afstand fra direktivforslaget.
Det har fået præsident Chirac og den borgerlige regering til også at hæve stemmen.
Resultatet af kritikken hidtil er at Kommissionen har lovet at tage en mere ”proaktiv rolle” for at bane vejen for forslaget.
Hvis kritikken bliver ved, kan Kommissionen komme at slå bak, men næppe før EU-parlamentet har udtalt sig om forslaget. Det forventes at ske i juni.
Hertil kommer den franske folkeafstemning, som ser ud til at få en helt central betydning for Servicedirektivets fremtid.
Hvis afstemningen ender med et ja, så forventes det at blive nemmere at forhandle forslaget på plads.
Hvis afstemningen i Frankrig skulle ende med et nej, vil EU-maskineriet få langt større bekymringer at tage sig af.
Det nye i forfatningen er at selve principperne bag forslaget til servicedirektiv bliver en del af det fælles EU-grundlag.
Tankegangen er at betragte enhver form for service som en markedsydelse. Grundidéen er at service som udøves i ét EU-land, skal kunne udøves i et andet på de samme betingelser.
En slovakisk tandlæge skal kunne levere tandpleje i Danmark efter slovakiske regler. En græsk snedkervirksomhed skal kunne sætte køkkenelementer op her i landet efter de samme regler, som han følger i Grækenland. En udenlandsk ældrepleje-virksomhed skal kunne levere ældrepleje efter egne regler. Og så videre.
I boksen nedenfor er samlet nogle eksempler på service-ydelser.
apotekervirksomhed
vvs- og el-arbejde
byggeservice
vagt- og sikkerhedsvirksomhed
dørmænd
spilletjenester
ejendomsmægling
ejendomsadministration
kommerciel kommunikation og reklame
vikartjenester
forsikringer
rådgivningsvirksomhed
testvirksomhed
juridisk rådgivning
skatterådgivning
arkitektservice
distributionsvirksomhed
messevirksomhed
bil-udlejning
turistservice
rejsebureauer
fritidsmarkedet
sundhedsydelser
personlig service
rengøringsservice
audiovisuelle ydelser
sports- fritids- og kulturanlæg
arbejdsformidling