NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Det sker igennem de såkaldte linjekonferencer, hvor rederierne fastsætter prisen og til gengæld forpligter sig til at besejle bestemte havne – i Danmark København og Århus – med faste mellemrum.
Disse linjekonferencer har hidtil været tilladt af EU, men det skal nu være slut.
Kommissionen har fået fremlagt en rapport fra firmaet Global Insight, der siger at priserne på skibstransport vil falde kraftigt, hvis systemet afskaffes. Firmaet hævder samtidig at kvaliteten enten vil blive uændret eller forbedret.
Kommissionen bebuder at den inden årets udgang vil fremlægge et forslag om ophævelse af ordningen.
Da en ændring af de nuværende bestemmels-er frem for alt vil ramme- rederiet A.P. Møller, forventer vi at Mærsk McKinney Møller nu helhjertet vil kæmpe mod EU.