ARTIKLER


Bedre vilkår for TV-reklame

EU vil nu tillade, at der som reklame vises produkter i filmene. Samtidig vil man tillade flere reklameindslag i de enkelte programmer.
Af Sven Skovmand
1. december 2006

EU går ind for at reklamer skal have endnu bedre plads i TV, end de har i dag. Men man har opgivet at tvinge de enkelte lande til at give disse muligheder, oplyser Berlingske Tidende 15.11.2006.

Mediekommissær Viviane Reding ønskede oprindeligt at det skal være almindelig tilladt at reklamer optræder i selve filmene. Altså at man for eksempel gentagne gange viser en bil af et bestemt mærke i en spillefilm.

Tanken mødte imidlertid så megen modstand at det finske formandskab har fremsat et kompromisforslag. Det går ud på at denne »produktplacering« som hovedregel skal være forbudt, men at medlemslandene kan give tilladelse til den.

Det betyder at der fortsat ikke vil være produktplacering i TV fra danske stationer. Derimod vil det være tilladt for stationer, der sender til Danmark fra andre lande, at udnytte den særlige reklamemulighed.

Også på et andet område får reklamerne bedre vilkår. Der vil således kunne være reklameblokke hvert 30. minut i alle udsendelser, der er på mere end 90 minutter.