ARTIKLER


Sjov og kundevenlig EU-fødselsdag

50 ÅRS JUBILÆUM. Sang, dans og kagebagning skal få borgerne til at elske EU. Projektet går i gang i denne måned.
Af MARK BEUNDERMANN/LUISE PIHL, euobserver.com /notat
17. juni 2006

EU-kommissionen er ked af at kun 49 procent af borgerne i unionens lande mener at EU er en god ting. Derfor har man lagt hovederne i blød for at gøre EU mere kundevenlig ved at vise at vi kan lave sjov, fortæller en embedsmand til den østrigske avis Der Standard.

Næste år skal det fejres at EU fylder 50 år. Inden udgangen af måneden skal der udskrives en konkurrence om et logo og et slogan, der skal markere den runde fødselsdag. Og borgerne får lov til at stemme om det endelige resultat.

Fra Belgien ligger der et forslag om en synge- og dansefest, der skal udsendes i alle EU-landes fjernsyn, altså noget, der minder om Melodi Grand Prix. »Vi vil gerne vise at EU kan danse,« står der i EU-kommissionens papir. Men det forlyder at den idé ikke vækker den store begejstring i de nye EU-lande.

Ifølge avisreferater skal en EU-diplomat have sagt at det giver dem en følelse af, »at de bliver tvunget til at synge og danse, ligesom under kommunismen«.

Slag i bolledejen

Idékataloget omfatter også en særlig EU-melodi, en række kagebagningsarrangementer og en særlig »Europæisk Kommissærdag«.

Det forlyder ikke om det sidste indebærer at de heldige vindere i forskellige konkurrencer får lov til at tilbringe en dag sammen med en kommissær efter eget valg. Eller om kommissærerne bare taler på alle radio- og TV-kanaler den dag.