NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
I efteråret 2004 advarede en ekspertgruppe under ledelse af den tidligere hollandske premierminister Wim Kok at nu gik den ikke længere.
Der var for megen snak og for få resultater i den såkaldte Lissabon-strategi, opkaldt efter et topmøde i Lissabon i 2000, iøvrigt nu omdøbt til »vækst og beskæftigelse«.
Wim Kok og hans arbejdsgruppe anbefalede at hvert medlemsland skulle lave nationale rapporter om hvor langt (eller kort) man var nået.
Resultaterne er som de kan læses her på siden.
Mødet endte med kompromiser på begge områder:
Spillereglerne for den Økonomiske og Monetære Union blev blødt op, sådan at der næsten altid vil kunne findes en god undskyldning for at reglerne ikke bliver overholdt.
Aftalen om servicedirektivet blev skubbet fremad i tiden, til efter de (på det tidspunkt) ventede folkeafstemninger om forfatningen i bland andet Frankrig og Holland.
At tale med hinanden
Næste stoppested for Vækst og beskæftigelsesstrategi var det uformelle topmødet i Hampton Court udenfor London i oktober sidste år.
Efter nej’et i Frankrig og Holland var forfatningen om ikke død, så i hvert fald ramt af et temmeligt svækket immunforsvar.
Hovedopgaven for stats- og regeringscheferne blev at vise at de stadig kunne tale pænt til hinanden, og at der fandtes politiske projekter som man kunne blive enige om at forsøge at løse, på en eller anden måde.
Opfordringerne fra Hampton Court plus den tidligere beslutning om nationale reformprogrammer danner baggrund for det kommende topmøde om hvordan man skal komme videre.
Globaliseringsfonden er til gengæld faldet på plads efter en topmødebeslutning i december 2005 om at fonden skal få midler fra forskellige ubrugte konti, men ikke bygges for nye penge.
Tilbage står så den gammelkendte opfordringer om forskning og udvikling, og så det nye mulige udspil på energiområdet.
Derudover taler Kommissionen om at forenkle betingelserne for små- og mellemstore virksomheder, og om at medlemslandene bør forbedre deres skoler, børnepasning og pensionssystemerne.
Da entusiasmen for Lissabon-strategien var på sit højdepunkt blev der formuleret nær 100 forskellige delmål. De er nu barberet ned til 14 indikatorer. Og af de 14 er kun to er udtrykt i absolutte tal som skal nås (3 procent af BNP til Forskning og uddannelse, og 70 procents beskæftigelse).
Men heller ikke de mål vil blive nået til tiden.
Typisk er at det centrale ord i Kommissionens opfordringer til det kommende topmøde ikke er hvad medlemslandene »skal«, men hvad de »bør«.