NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Arbejdskraftens frie bevægelighed er et af de helt grundlæggende principper i den Europæiske Union. Enhver EU-borger skal kunne søge og tage arbejde overalt i Unionen. Omfanget af »vandrende arbejdstagere« som det kaldes i EU-sprog, har dog i praksis været meget begrænset indtil den store udvidelse i 2004 med ti nye medlemslande. Selv ikke da Spanien og Portugal blev medlemmer af EU i 1986, førte det til en større »vandring«.
Sverige, Irland og Storbritannien gav umiddelbart fri adgang, mens de øvrige 12 lande indførte overgangsordninger. Flere lande har ophævet disse efter to år (dvs. pr. 1. maj 2006), mens Tyskland og Østrig regner med at bevare overgangsordninger i alle syv år. Danmark har valgt en midterposition.
Uden for aftalen stod kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
Dansk Folkeparti var imod, fordi man frygtede for »social turisme« som ville påføre kommunerne ekstra udgifter. Enhedslistens væsentligste indvending var, at østarbejderne ikke fik adgang til dagpenge og kontanthjælp hvis de mistede deres job. Dette er dog senere ændret.
Lempelser
Arbejdsgiverne har presset på for at lempe aftalen eller afskaffe den, så der bliver fri adgang til det danske arbejdsmarked. Det er især begrundet med mangel på arbejdskraft. Omvendt har fagbevægelsen advaret om et tiltagende kaos på arbejdsmarkedet. Fagbevægelsen kræver bedre kontrol med udenlandsk arbejdskraft og bedre muligheder for at indgå overenskomster, og har derfor ønsket at aftalen ikke ophæves før udløbet 1. maj 2009.
To gange har forligspartierne lempet aftalen. I april 2006 blev det muligt for overenskomstdækkede virksomheder at få forhåndsgodkendelse til at ansætte østeuropæisk arbejdskraft, så man kunne påbegynde et arbejde uden først at skulle have arbejds- og opholdstilladelse.
Fra 1. januar 2008 er reglerne lempet yderligere, så arbejdere fra de nye EU-lande, ligesom andre EU-borgere, ikke behøver arbejds- og opholdstilladelse.
Men størstedelen af østarbejderne i Danmark er udstationerede arbejdere og er omfattet af andre regler. Udstationerede arbejdere er ansat i et firma som er hjemmehørende i f.eks. Polen, men som udfører arbejde i Danmark. Her gælder reglerne i EU's udstationeringsdirektiv om tjenesteydelser.
Antallet af udenlandske virksomheder er tidoblet på fire år, især i byggebranchen. Nu er der ca. 4.500 virksomheder registreret hos Skat, især tyske, polske og svenske. Et forsigtigt gæt siger at de beskæftiger 70.000 personer.
Hertil kommer et mindre antal selvstændige erhvervsdrivende og illegal arbejdskraft.
Læs mere: Link-samling om fri bevægelighed for østarbejdere http://up.fiu.dk/Linksamling/Default.aspx?TermID=6600080
Sådan cirka lyder den overordnede konklusion i den første store forskningsrapport om østarbejdere i Danmark. Notatet er lavet af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier ved Københavns Universitet.
Forholdene for de udstationerede arbejdere vil blive analyseret i den næste rapport som kommer i foråret 2008, og det må forventes at den vil afdække et betydeligt mindre positivt billede.
Landbruget var indtil 2007 den sektor med flest udlændinge (hvor byggebranchen overhalede). I landbruget er omkring halvdelen af samtlige ansatte udlændinge. Akkordløn er begyndt at vinde udbredelse. Fagbevægelsen overvejer særlige medlemsordninger med hvilende perioder uden for sæsonen.
I den hastigt voksende vikarbranche har der været flere eksempler på »brodne kar« der har taget sig mere end godt betalt for bolig og transport. Ifølge rapporten gælder det især de mindre og nye virksomheder. I april 2007 stod vikarbureauerne for 10 pct. af samtlige arbejdstilladelser.
Endelig fremføres det argument at fagbevægelsen har mulighed for at bruge blokader og sympatikonflikter mod udstationerede arbejdere. Det skal bemærkes at rapporten er fra oktober 2007 og derfor ikke tager højde for Vaxhom-dommen – som har sat spørgsmålet til fornyet diskussion.
Rapporten nævner risikoen for en gentagelse af problemer fra fortidens rekruttering af gæstearbejdere når/hvis konjunkturerne vender. Men den bekymrer sig mere om udsigten til mangel på arbejdskraft og konkurrencen mellem de gamle EU-lande om at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra de nye medlemslande.
(Østaftalen – individuelle østarbejdere. 1. delrapport. Oktober 2007. Af Klaus Pedersen og Søren Kaj Andersen. Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS), Sociologisk Institut, Københavns Universitet.)