ARTIKLER


Er det ok at stjæle musik?

Kommentar af Emilie Turunen, medlem af EU-parlamentetd for SF
Af Emilie Turunen
28. november 2010

»Har du hørt den nye cd med The William Blakes? Den er super-fed, jeg har lige fundet den på nettet og downloadet den.«

Den type bemærkning hører jeg ind imellem i min omgangskreds, en bemærkning der rent faktisk dækker over et af tidens store politiske slagsmål både i Danmark og her i Bruxelles.

Tiden hvor man gik ned til sin lokale plade-pusher og købte sin musik er nemlig endegyldigt forbi. Musik - og i øvrigt også film, spil og en masse andet digitalt materiale - flyder nu primært rundt i cyberspace, hvor rigtig meget af det ligger ulovligt, og mange mennesker kopierer, deler og downloader det, selvom det i de fleste tilfælde er beskyttet af ophavsret.

I mange år har bl.a. musikindustrien jagtet ganske almindelige mennesker, der har delt og downloadet cd«er og dvd«er eller streamet den nyeste blockbuster fra Hollywood. Og juridisk er der da heller ikke nogen tvivl. Det er ulovligt at krænke ophavsretten.

Men dermed er svaret ikke givet. For faktum er, at musik, film og andet copyright-dækket materiale i dag bliver delt og udvekslet på nettet i en grad, så kunstnere og rettighedshavere ikke får penge for det, de har produceret - og det kan nok så mange piratjægere ikke gøre noget ved! Derfor har vi brug for et nyt system.

For mig er det ikke så afgørende, om de store fisk i musik- og filmbranchen får en del af kagen. Det vigtigste er, at særligt de små og upcoming kunstnere får betaling for deres arbejde, så vi sikrer en stadig strøm af ny kunst, der beriger os alle sammen.

En mulighed er at gøre privat fildeling lovligt. Det skal naturligvis følges op af en form for kompensationssystem, så kunstnere alligevel modtager betaling. En anden mulighed er, at man som forbruger betaler et fast beløb og så får fri adgang til musik og film.

Hvor vi ender, er endnu uvist, men der er næppe tvivl om, at debatten vil fortsætte intenst i den kommende tid, i Danmark såvel som på EU-niveau.