NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Onsdagens krisetopmøde i Bruxelles endte med en beslutning om at nedskrive de private bankers fordringer på den græske stat med 50 procent og med beslutninger om en række finansielle tiltag, som skal forhindre en akut gældskrise i andre lande - primært Italien.
Til det akutte krisetiltag hører også en ønsket forstærkning af eurolandene krisefond EFSF (European Financial Stability Facility) fra 400 til 1000 milliarder euro (7.500.000.000.000 danske kroner.)
Hvordan det skal gøres i detaljer er ikke klarlagt. Men den franske præsident, Nicholas Sarkozy, vil i løbet af dagen (torsdag den 27. oktober) slå et signal til Kina og spørge om en håndsrækning, fortalte han.
I sidste ende vil krisefonden være afhængig af skatteyderne i eurolandene.
Krav til bankerne
Derudover skærpes kravene til de europæiske bankers egenkapital til 9 procent af deres aktiver. Ved tidligere stresstester af de europæiske banker, som de fleste klarede med glans, var kapitalkravet sat til 5 procent.
Ifølge en meddelelse fra Nationalbanken er det foreløbig kun Nykredit Bank blandt de danske finansinstitutter, som ikke klarer det krav. Nykredit Bank skal derfor skaffe 50 millioner euro (375 millioner danske kroner) inden den 1. juli næste år.
Nyhedsportalen Eurointelligence beskriver beslutningerne som omfattende men utilstrækkelige.
"Sandsynligheden for, at den græske opgørelse vil ende galt er tæt på 100 procent," lyder den foreløbige vurdering.
Men lidt i skyggen af de voldsomt store tal og de dramatiske finansielle udmeldinger traf de 17 eurolandes regeringschefer også flere politiske beslutninger i retning af en forstærket central styring af landenes økonomiske politik.
Kommissionen ind over finansloven
Flere af de besluttede tiltag er gentagelser af de løfter som 23 af de 27 EU-lande (blandt dem Danmark) gav hinanden, da de vedtog den så kaldte Europluspagt i foråret, og henvisninger til den nye love om økonomisk styring af alle EU-lande, den så kaldte sixpack:
Alle veje fører til...
Hvis flere af tiltagene ovenfor er gengangere tilsat enkelte stramninger, kom der mere nyt i formerne for en central økonomisk styring. Her lægger eurolandene op til at få skabt en permanent økonomisk regering i Bruxelles.
Der er til gengæld noget mere uklart, hvad denne udvidede mødeaktivitet vil kunne bruges til.
Og så det med traktaten
Som ventet besluttede de 17 eurolande at lade undersøge "mulighederne for begrænsede traktatændringer" med afrapportering i december.
Problemet, set med ikke mindst den tyske forbundskansler Angela Merchels øjne, er, at alle de nye forpligtelser og det udvidede bureaukrati mangler effektive værktøjer til at komme efter medlemslandende for alvor med.
Der skal derfor overføres nye og udvidede beføjelser til EU - muligvis kun for eurolandene.
I sluterklæringen står helt bevidst "begrænsede traktatændringer".
Formålet med "begrænsede" er så vidt muligt at undgå det store cirkus med traktatændringer, hvor der først er et forberedende konvent med efterfølgende regeringsforhandlinger og derefter risikoen for, at det hele falder på gulvet i efterfølgende folkeafstemninger.
Den irske journalist Honor Mahony har nogle underholdende iagttagelser om, hvordan anonyme diplomater ser på udsigterne til en traktatændring, som risikerer at involvere EU-landenes befolkninger efter onsdagens topmøde.
Læs Honor Mahonys iagtagelser på EUobserver.
Læs mere i Sluterklæringen fra de 17 eurolandes topmøde
Læs mere fra de 27 landes indledende møde