NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Den tidligere VK-regering var forholdsvis klar i mælet:
»Det er ikke rimeligt, at Danmark skal bidrage til andre velstående landes rabatter uden selv at få en. Regeringen finder det videre afgørende at fastholde medlemslandenes eneret til skatteopkrævning.«
Sådan lød beskeden fra Finansministeriet i juni, dengang ministeren hed Claus Hjort Frederiksen (V).
Den grundholdning har S-SF-RV-regeringen stort set overtaget.
Oveni har den nye finansminister Bjarne Corydon (S) slået fast, at EU's budget for perioden 2014-2020 »ikke bør stige i reale termer.«
Danmark, kommende formandsland, siger dermed nej til tre grundpiller i Kommissionens udspil om næste syvårsbudget, kaldet de finansielle perspektiver, nemlig:
Den grundholdning ser umiddelbart ikke godt ud for et formandskabsland, som samtidigt gerne vil fremme diskussionen om langtidsbudgettet.
Hvorvidt den nuancering vil gøre anretningen mere spiselig i EU's hovedstæder, er for tidligt at sige noget bestemt om. Men den danske regering er i hvert fald ikke særligt begejstret for en transaktionsskat, hvis en sådan ikke bliver indført i hele verden på én gang.
De tre regeringspartiers EU-ordførere gik godt nok så sent som i oktober ind for, at EU godt kan gå enegang med en transaktionsskat, men sådan lyder musikken ikke længere, når statsministeren og økonomiministeren sidder ved klaveret.
Til gengæld er der færre konflikter i EU om, hvordan pengene skal bruges i fremtiden, hvis de altså kan kradses ind som ønsket.
Til gengæld skal udgifterne til EU-ansatte ikke sættes op i perioden, et forslag som allerede har sat de ansattes faglige organisationer i stridshumør.
Kommissionen foreslår også nye grønne krav til landbruget som betingelse for den direkte støtte til landmændene.
Ifølge Folketingets EU-oplysninger er det på grund af forskelle i udgiftskategorierne ikke lige til at vurdere, hvor stort det samlede landbrugsbudget vil blive i 2014-2020 sammenlignet med i dag, så det vil NOTAT heller ikke forsøge at give et bud på.
Det er dog klart – og kendt – at Frankrig som al landbrugsstøttes glade hovedmodtager ser positivt på Kommissionens forslag.
45 procent af EU's udgifter går til strukturfonde, forskning m.v., mens 31 procent går til direkte landbrugsstøtte og 11 procent til udvikling af landdistrikter og fiskeri. 6 procent går til udenrigspolitiske formål, 1 procent til politimæssige opgaver og 6 procent til administration.