ARTIKLER


EU holdes ude af Arktisk Råd

PRESSEKLIP: EU får ikke observatørstatus i Arktisk Råd.- Vognmænd kan ånde lettet op.- Stor fremgang for det EU-skeptiske UKIP i de britiske kommunalvalg.


Af Sven Skovmand
24. maj 2013

Arktisk Råd skal varetage interesserne i de områder, der støder op til det arktiske område. Faste medlemmer er derfor kun USA, Canada, Danmark/Grønland, Island, Norge og Rusland samt Sverige og Finland.

Men rådet har tilladt, at andre lande får status som observatører. Derfor vedtog man på et møde i Kiruna den 15. maj at optage fem nye lande som observatører, oplyser Jyllands-Posten torsdag den 16. maj 2013. Det drejede sig om Kina, Singapore, Sydkorea, Indien og Italien.

Derimod fik EU nej til at få denne status. Det skyldtes først og fremmest modvilje fra Canada, der er rasende over, at EU har indført et forbud mod indførsel af sælskind fra Canada - også det sælskind, der kommer fra fangere i inuitternes område Nunavut. De får ikke som Grønlands inuitter mulighed for at eksportere til EU.

Hvis ikke dette forhold ændres, får EU ingen adgang til Arktisk Råd, meddelte Canadas repræsentant på mødet. Hans ord havde særlig vægt, eftersom Canada i de næste to år har formandsposten i rådet.

Canada vil dog også se på, hvordan det er gået med sælskindssalget i Grønland. For selvom grønlænderne har ret til at sælge sælskind til EU, er salget gået stærkt tilbage som følge af den propaganda, der føres af modstanderne mod sælfangst.

Vognmænd kan ånde lettet op
Hvis det står til EU's transportkommissær Siim Kallas, skal det være frit for vognmænd fra EU-lande at bringe gods rundt i hele EU. Det har af både vognmænd og chauffører været betragtet som dødbringende for det danske erhverv. Chauffører fra især det østlige Europa får så lave lønninger, at det i praksis vil være umuligt for danske chauffører at konkurrere med dem.

Derfor føler vognmænd og chauffører det som en lettelse, at Siim Kallas den 15. maj 2013 meddelte, at hans forslag om den helt frie kørsel vil blive udskudt til slutningen af 2014. Oplysningen bringes af direktør Søren H. Larsen fra Nordic Logistics Association til Transportmagasinet den 15. maj 2013.

Men allerede i dag kører udenlandske chauffører i stort omfang i Danmark. Det sker under den ordning, der kaldes »cabotage«, og reglen er, at de udenlandske vognmænd må foretage tre ture i Danmark inden for en uge, hvis de transporterer gods til Danmark.

I praksis bliver denne regel hyppigt overtrådt. Derfor er transportbranchen glad over, at transportminister Henrik Dam Kristensen nu har bebudet, at man vil udvide kontrollen med de udenlandske lastbiler og sætte bøderne i vejret for de vognmænd, hvis chauffører kører mere end tre ture i Danmark.

Henrik Dam Kristensen har også meddelt, at man fra dansk side ikke alene vil gå imod enhver udvidelse af de udenlandske vognmænds kørsel, men at man vil gå ind for en begrænsning af ordningen.

Stor sejr for britiske modstandere
De britiske kommunalvalg blev en endnu større triumf for modstanderpartiet UKIP end partiet og dets leder, Nigel Farrage, havde ventet.

Partiet fik ikke færre end 23 procent af stemmerne - næsten lige så mange som de konservative med 25 procent og Labour med 29.

De andre partier er rystede. De frygter, at UKIP vil blive det største parti ved valgene til EU-Parlamentet i maj 2014. Det konservative parti frygter samtidig, at tilslutningen til UKIP kan føre til et stort konservativt nederlag ved det næste britiske parlamentsvalg. Mens partierne ved valget til EU-Parlamentet får mandater i forhold til deres andel af stemmerne, er det kun det største parti i de enkelte valgkredse, der bliver repræsenteret.

Denne ordning er først og fremmest til fordel for de største partier, og den vil gøre det svært for UKIP at få ret mange mandater ved dette valg. Men i mange af de kredse, hvor det konservative parti i dag har mandatet, kan UKIP tiltrække så mange konservative stemmer, at partiet vil tabe mandatet til Labour.

Et stort antal konservative medlemmer af Parlamentet kræver derfor, at statsminister David Cameron hurtigst muligt fastlægger datoen for en folkeafstemning om Storbritanniens EU-medlemskab.