ARTIKLER


Fly-kvoter bliver delvis udskudt

Connie Hedegaard håber på at få en mere omfattende aftale i 2013


Af Sven Skovmand
12. april 2013

Fly har ikke blot et stort udslip af CO2. De slipper også andre drivhusgasser ud og er dermed en stigende trussel mod klimaet, fordi antallet af flyvninger hele tiden vokser. Men i modsætning til for eksempel biler skal de ikke betale en afgift af den benzin, de bruger.

For at bremse flyvningen har klimakommissær Connie Hedegaard derfor fået gennemført, at alle fly, der starter fra EU-lufthavne, skal købe CO2-kvoter. Kravet her hidtil ramt både fly fra selskaber i EU og fly fra lande uden for EU, og det har især amerikanske, kinesiske og russiske selskaber protesteret imod. Derfor har Connie Hedegaard nu anbefalet, at kravet i 2013 kun skal gælde EU-selskaber og kun for flyvninger mellem EU-lande. Det oplyser Politiken den 13. november 2012 i artiklen »Hedegaard sætter udskældt klimaregel på pause«.

Begrundelsen for denne anbefaling er, at den internationale luftfartsorganisation ICAO holder møde i 2013, og Connie Hedegaard håber, at det her vil være muligt at nå en international aftale om kvoter for alle flyvninger. Da mange lande er modstandere af afgifter på fly, er det langtfra sikkert, at det vil lykkes, men hun mener, at det på det nuværende tidspunkt er nødvendigt at komme med en form for imødekommenhed for at nå et resultat.