ARTIKLER


Lasse Jensen, radiovært og mediekommentater

Flere artikler
Gå til forside

Kategorier:

5 skarpe til Lasse Jensen


Af Ida Zidore
1. oktober 2014

Hvordan går det med mediernes EU-dækning?

Det er stadig en udfordring, at medierne opfatter EU som udland. I virkeligheden er en meget stor procentdel af den danske lovgivning en refleksion af noget, der allerede er vedtaget i EU. Dermed er EU langt hen ad vejen indenrigspolitik. En anden udfordring er det lave antal af journalister i Bruxelles. Man burde nok tage halvdelen af journalisterne på Christiansborg og sende dem til Bruxelles. Det ville afspejle systemet bedre.

 

Hvorfor sker det ikke?

Fordi den politiske journalistik har et andet fokus. Måske hænger det sammen med, at danske politikere ikke er meget for at indrømme, at deres indflydelse er stærkt begrænset. De underspiller ofte EU’s rolle. Samtidig er EU-stof svært at gøre spændende, og det er vigtigt i en tid med øget konkurrence mellem medierne.

 

Hvor er det største hul i EU-dækningen?

Der er masser af eksempler på små EU-historier, som kunne være blevet store. Historier, der vedrører os alle sammen. Som for eksempel når EU-lovgivningen tillader, at et stort selskab som Netflix ikke betaler moms i Danmark, og kronerne i stedet ryger til Luxembourg. Hele kampen om konkurrencelovgivning på medieområdet kører for fuld drøn, og det hører vi ikke meget om.

 

Hvilken rolle ser du for medier som NOTAT, der har EU som niche?

Hele udviklingen går jo i retningen af flere niche-medier. De tre eneste aviser i Danmark, der over de sidste 10 år har holdt skansen, er Børsen, Information og Kristeligt Dagblad. Altså niche-medier. For de store, brede medier er kurven nedadgående. Det gælder også tv.

 

Betyder det, at du tror fremtiden for EU-journalistikken ligger i niche-medier?

Der har vi så det problem i Danmark, at landet er lille. For at et medie kan køre rundt økonomisk, skal der være et vist antal mennesker, som betaler for det. Men hvis jeg skal male med den brede pensel, så tror jeg, at de såkaldte omnibus-medier vil fortsætte med at gå tilbage, mens der vil komme flere niche-medier.  

Artiklen blev første gang bragt i NOTAT nr. 1276 som udkom 1. oktober 2014.