NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
I disse måneder går EU-Kommissionen i gang med at gennemføre sin nye køreplan for at regulere film, radio, tv og internetmedier, det såkaldte »audiovisuelle område«.
I første omgang skal det handle om tv-reklamer, beskyttelse af børn og unge, regler om menneskelig værdighed samt beskyttelse af den offentlige orden.
Samtidig skal en række ekspertgrupper arbejde med spørgsmål som »regulering af audiovisuelt indhold«, »retten til information« og spørgsmålet om, hvor detaljeret EU skal regulere tv-reklamer. Der vil også blive set på støtte til tv-produktion.
Man beskæftiger sig således med adgang til arrangementer af offentlig interesse – for eksempel tv-stationers rettigheder til at sende fra en fodboldkamp.
Man ser også på den kulturelle mangfoldighed og den europæiske programindustris konkurrenceevne – her har der været tale om kvoter til europæiske film.
Man kommer også ind på forbrugerbeskyttelse i forhold til tv-reklamer og sponsorering, beskyttelse af mindreårige og den offentlige orden.
Samtidig er der tekniske muligheder på vej, der kræver nye regler. Et eksempel er en klar opdeling mellem reklamer og indhold – hvordan markerer man det på skærmbilledet? Og hvad med dvd’ere og internettet?
Samtidig arbejder man dog henimod en »gennemgribende revision« af direktivet. Det sker ifølge Kommissionen ikke mindst med henblik på funktionen af det fælles marked.