ARTIKLER


EU vil indføre fælles regler for TV og internet

Hvem skal lave regler om åbenlys sex på skærmen? Og hvad med reklamer, der er lavet til særligt at påvirke børn? EU-Kommissionen arbejder på en opdatering af tv-direktivet.
Af Brigitte Alfter
16. maj 2004

I disse måneder går EU-Kommissionen i gang med at gennemføre sin nye køreplan for at regulere film, radio, tv og internetmedier, det såkaldte »audiovisuelle område«.

I første omgang skal det handle om tv-reklamer, beskyttelse af børn og unge, regler om menneskelig værdighed samt beskyttelse af den offentlige orden.

Samtidig skal en række ekspertgrupper arbejde med spørgsmål som »regulering af audiovisuelt indhold«, »retten til information« og spørgsmålet om, hvor detaljeret EU skal regulere tv-reklamer. Der vil også blive set på støtte til tv-produktion.

Har udsendt debatoplæg

I første omgang har Kommissionen sendt nogle debatoplæg ud til regeringer, virksomheder og interessegrupper. Heri tages forskellige emner op.

Man beskæftiger sig således med adgang til arrangementer af offentlig interesse – for eksempel tv-stationers rettigheder til at sende fra en fodboldkamp.

Man ser også på den kulturelle mangfoldighed og den europæiske programindustris konkurrenceevne – her har der været tale om kvoter til europæiske film.

Man kommer også ind på forbrugerbeskyttelse i forhold til tv-reklamer og sponsorering, beskyttelse af mindreårige og den offentlige orden.

En branche i vækst

Ifølge Kommissionens oversigt er hele den audiovisuelle branche i kraftig vækst. I 2001 var området 95 milliarder euro eller 705 milliarder kroner værd, og det havde oplevet en vækst på 5,2 procent i forhold til 2000 – et pænt tal set i forhold til den almindelige vækst.

Samtidig er der tekniske muligheder på vej, der kræver nye regler. Et eksempel er en klar opdeling mellem reklamer og indhold – hvordan markerer man det på skærmbilledet? Og hvad med dvd’ere og internettet?

Af hensyn til det fælles marked

I første omgang vil Kommissionen som nævnt tage fat på principperne om beskyttelse af mindreårige, af den menneskelige værdighed og af den offentlige orden. Også fortolkningen af reklamereglerne og beskyttelsen af filmområdet står højt på listen.

Samtidig arbejder man dog henimod en »gennemgribende revision« af direktivet. Det sker ifølge Kommissionen ikke mindst med henblik på funktionen af det fælles marked.