NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Men flere undtagelser får Haag-programmet til at ligne en hensigtserklæring og opremsning af forskellige delmål, mere end en klar strategi.
Uenighed mellem landene viste sig tydeligst i en modstand fra Tyskland, 0strig og Slovakiet over for at lade en fælles indvandringspolitik blive styret af flertalsbeslutninger. Også Grækenland og Estland markerede skepsis i sagen.
Mulighederne for en sådan overgang er allerede nedfældet i den gældende Nice-traktat. Nyheden nu er at det rent faktisk skal være gennemført om godt fire måneder.
Denne opfordring påvirker ikke direkte Danmark, som i kraft af den retlige undtagelse ikke deltager i det overstatslige samarbejde, hvorfor vi heller ikke er med til flertalsbeslutninger på det retlige område.
Men betydningen af det retlige forbehold vil vokse, jo flere sager EU behandler med flertalsbeslutninger.
Følsomheden i det retlige samarbejde vises også i det vedtagne Haag-programs tekst om den fælles kontrol af EU's ydre grænser.
Beslutningen er stadig et stykke vej fra et egentlig overstatsligt grænsepoliti, men er udtryk for ønsket om en udvikling i den retning.
Et tredje eksempel på de komplekse spørgsmål er målet om at lade politimyndigheden Europol få adgang til andre centrale databaser i EU end Europols egen.
Da Europols beføjelser er reguleret i en mellemstatlig konvention (med dansk tilslutning) vil der blive tale om en større lovteknisk øvelse inden det mål kan opfyldes.
Her vil den kommende EU-forfatning hjælpe, fordi den åbner mulighed for at Europol omdannes til et overstatsligt organ.
Der er heller ingen referencer til Kommissionens forslag fra foråret om at indføre fælles straffe for tiltag som truer EU's aktiviteter og politikker (se NOTAT den 8. oktober).
Det indebærer ikke nødvendigvis at de to forslag er politisk døde. Måske ligger de kun og hviler sig lidt. Det bliver nu Kommissionens opgave at stille med konkrete lovforslag, og formulere en konkret aktionsplan.
Derved kommer ambitionerne om at skabe et sammenhængende retsområde til mere og mere at ligne etableringen af det indre marked i 1980'erne og 1990'erne.