NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Der tegner sig nu et flertal udenom regeringen for at holde de helt små færger fri for at skulle i udbud. Færgerne, der som regel drives af kommuner og amter, får offentlig støtte, da de ses som nødvendige for at opretholde livet på de danske små-øer.
Under et samråd i Folketingets trafikudvalg tirsdag fik trafikminister Flemming Hansen (K) at vide, at han skal tilbage til Kommissionen og gøre noget mere for de danske små-færger.
Selv hvis Folketinget beslutter, at færger til små ø-samfund skal holdes fri for pligten om udbud, vil det derfor ikke ændre noget ved sagens officielle gang. Hvis ministeren ikke får en mere fordelagtig aftale med Kommissionen, må Danmark vælge mellem at bøje sig eller få en sag ved EF-Domstolen.
Kun politisk pres på Kommissionen – eventuelt sammen med andre lande, der har lignende problemer – vil kunne flytte noget, siger Bent Hindrup Andersen, medlem af EU-Parlamentet for JuniBevægelsen og personligt engageret på vegne af færgen til Endelave, hvor han bor.
»Jeg har skrevet et brev til transportkommissær Palacio den 21. november, og jeg træffer kommissæren i forbindelse med rådsmødet næste uge. Der vil jeg tage sagen op,« siger Flemming Hansen.
Af Kommissionens pressemeddelelse den 30. oktober fremgår det, at færger med under 100.000 passagerer om året skal have en undtagelse – de skal kun i en såkaldt interesse-runde. Det betyder, at ejerne kun skal bruge tid og penge på at lave udbudsmateriale, hvis interesserede redere melder sig.
I et tidligere udkast var også færger, der fik under 1 million euro (7,5 millioner kroner) i tilskud, undtaget fra udbudspligt. Men denne bagatelgrænse er fjernet igen.
»Det er noget administrativt bøvl. Hvem er det her til gavn for? Jeg tror ikke, at der kommer nogen og byder. De skal jo overholde de danske sikkerhedsregler og hviletidsregler. Det kan ikke løbe rundt,« mener han.
»Vi betragter færgen som et stykke landevej,« siger borgmesteren. Derfor har de tre ejere for få år siden investeret i en ny færge og et nyt færgeleje til i alt 38 millioner kroner.
»Jeg synes, det er fint med konkurrence. Men det her er et pseudo-udbud,« mener Jan Prokopek.