NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Da broerne over Storebælt og Øresund blev taget i brug i 1998 og 2000, overtog man i store træk det system for takster, som de tidligere færger havde haft.
Det indebar, at firmaer, som sendte mange lastbiler over broerne, fik en betydelig rabat – en rabat, der i dag skønnes at have en årlig værdi på cirka 50 millioner kroner.
Ingen forestillede sig formentlig på det tidspunkt, at dette kunne skabe problemer i forhold til EU.
Men det gjorde det.
Kommissionen mener, at rabatterne er ulovlige, fordi de reelt er skjult statsstøtte til danske vognmandsfirmaer.
Da de i sagens natur kører langt oftere over Storebælt og Øresund end f.eks. tyske vognmænd, betaler de mindre for den enkelte tur, end de tyske vognmænd gør.
Kommissionen har derfor sendt en såkaldt »åbnings-skrivelse« til det danske udenrigsministerium.
Nedsættelsen rummer i sig selv et EU-problem, fordi den vil skabe så store problemer for Mols-linien, at den skal have et betydeligt årligt tilskud.
Og da dette tilskud skal betales af den statsejede Storebælts-forbindelse, kræver det EU's godkendelse.