ARTIKLER


Frygt for folkeafstemninger bremser havnedirektiv

Nu er forslaget lagt helt i syltekrukken, og kommer ikke op igen i dette halvår. 4.april er der europæisk konference mod direktivet.
Af Ib Roslund
19. marts 2005

13. oktober sidste år fremsatte den afgående EU-kommission et officielt forslag til direktiv om markedsadgang til havnetjenester. Det vakte forundring og bekymring i de europæiske havne og fagbevægelsen. Et flertal i EU-parlamentet havde nemlig vendt tommelfingeren nedad til et lignende direktiv mindre end et år forinden. Det skete efter en årelang kamp fra de europæiske havnearbejderes side med blokader, strejker og demonstrationer.

”I visse afsnit er dette nye direktiv betydeligt skrappere og mere uspiseligt for os”, forklarede Mogens Hansen, forretningsfører i SiD’s Transportgruppe, for NOTAT sidste år.

Men siden fremsættelsen er der ikke sket yderligere i sagen fra EU’s side.

”Vi har fået oplyst at direktivet ikke vil komme på dagsordenen under Luxembourgs formandskab”, siger Ulrik Mller, som er formand for Havnearbejdernes Fællesforbund i København. I

Han er ikke i tvivl om at EU frygter en ny stor havnekonflikt samtidig med folkeafstemningerne om EU-forfatningen. Men EU’s tøven betyder ikke at de europæiske havnearbejdere og deres fagforeninger er faldet i søvn.

Forhandlinger og postkort

Havnearbejdernes landsklub i Danmark har haft kontakt til Folketingets partier.

”Vi går efter at påvirke Folketinget, og der tegner sig en flertalsmulighed for dansk afvisning af direktivet”, forklarer Ulrik Mller på baggrund af tilbagemeldinger fra Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

”Vi har naturligvis også rettet henvendelser til kommissionen og bedt dem om at droppe direktiv-forslaget. Og vi er i gang med at tage kontakt til de danske partier og bevægelser i EU-parlamentet.”

Landsklubben har også andre aktiviteter på beddingen – såsom en kampagne med postkort.

”Men vi holder igen med direkte aktioner”, siger Ulrik Mller og oplyser at havnearbejdernes fagforeninger mødes på europæisk plan den 4. april for at diskutere situationen og indsatsen imod det upopulære havnedirektiv.