ARTIKLER


Kommissionen styrer mod endnu et havne-nederlag

To udvalg i EU-Parlamentet har nu afvist EU-Kommissionens nye og gentagede forsøg på at liberalisere arbejdet i havnene
Af Ib Roslund
27. november 2005

Mandag den 21. november var der udbredt stilhed i havnene rundt om i Europa, da det europæiske transportarbejderforbund ETF havde opfordret sine medlemmer i 39 lande til symbolske demonstrationer imod direktivet og arrangerede en demonstration udenfor EU-parlamentets bygninger i Bruxelles.

Inden for murene brugte Transportudvalget to dage på at behandle forslaget. Tidligere har et flertal i udvalget for Indre Marked og forbrugerbeskyttelse stemt for helt at afvise forslaget fra Kommissionen. I Transportudvalget afviste et snævert flertal i udvalget forslag om at få havnedirektivet helt fjernet. Derpå blev alle ændringsforslag nedstemt, så nu går Kommissionens uændrede forslag videre til hele EU-parlamentets behandling i januar. Den varme kartoffel skal dermed behandles samtidig med et andet upopulært arbejdsmarkedsdirektiv: Servicedirektivet.

Nedstemt første gang i 2003

Hvis EU-parlamentet stemmer nej igen, bliver det ikke første gang. I november 2003 blev havnedirektivet nedstemt ved den endelige veto-afstemning i EU-parlamentet. Men allerede 28. juli året efter vendte daværende kommissær for energi og transport, Loyola de Palacio, tilbage med et nyt forslag. Et forslag, som var værre end det gamle, set fra fagforeningernes side.

»I modsætning til forslaget, som blev stemt ned i 2003, står der nu i artikel 13 at den enkelte stat skal sørge for at der kan ske selvservicering sted (dvs. at skibsbesætninger kan losse og laste, red.«), siger forhandlingssekretær i 3Fís transportgruppe, Mogens Hansen.

»Jeg kan ikke se at det er kommissionens opgave at undergrave overenskomster og lade 3. verdens lande overtage vores arbejde«, siger han og kritiserer en globalisering, hvor arbejdere skal flå struben af hinanden, som han siger.