NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Medarbejderne skal blot have en vis arbejdsmæssig tilknytning til nabolandet, f.eks. til en filial i Malmø.
Indstillingen begrundes med at den danske opkrævning af afgiften er i strid med reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed.
Selvom EF-domstolen skulle følge generaladvokatens indstilling, behøver det dog ikke i sig selv at få de store virkninger. De danske skattemyndigheder kan nemlig stadig beskatte medarbejderne efter de danske regler, og det giver en høj skat.
Langt alvorligere vil det efter professor Søren Friis Hansen fra Syddansk Universitet være om dommen vil inddrage EU-traktatens artikel 49 om tjenesteydelsers frie bevægelser.
Det kan nemlig betyde at danskere kan lease biler i Sverige eller Tyskland og tage dem med til Danmark uden afgifter. Det kan på et tidspunkt tvinge politikerne til at opgive den høje danske registreringsafgift.
Men afgiften er svær at undvære for de offentlige kasser. Den indbragte alene i 2003 knap 13 milliarder kroner, og beløbet bliver formentlig større i 2004, fordi der er købt flere biler.