ARTIKLER


EU's indsats – med egne ord

I EU's publikation »Making Trade Work for Development« får man oplysninger om, hvordan EU har foretaget en række initiativer, der går ud på at støtte handelen med forskellige ulande
Af Christian Korsgaard
24. april 2006

En del af EU's udviklingsindsats retter sig direkte mod handelsinitiativer i u-landene. EU-publikationen Making Trade Work for Development fra 2005 indeholder en række initiativer med handelsfokus, blandt andet fra Mexico og Madagaskar.

Fra Mexico beretter EU således om et projekt hvor 350 landboorganisationer har ønsket at bygge videre på internationale erfaringer indenfor såkaldt fair trade, men denne gang rettet mod det mexicanske hjemmemarked.

Organisationerne repræsenterer i alt 125.000 bønder i 27 af landets 32 delstater, og målet med projektet var at øge den hjemlige efterspørgsel på fair trade varer og økologiske produkter, som kaffe, honning, majsprodukter og kunsthåndværk.

EU har over fem år støttet projektet med godt 4,5 millioner kroner, og organisationerne har blandt andet etableret en mærkeordning og tilsluttet sig et internationalt certificeringsorgan. Samtidig har de opbygget en producent-ejet marketingsorganisation, som tager sig af produktudvikling, markedsføring og salg på både nationale og internationale markeder.

Den første »fair trade kaffe« nåede det lokale marked i november 2002 og sælges i dag 100 forskellige steder i landet med en markedsandel på 0,5 procent. Også majsprodukter forhandles i dag ved 135 salgssteder i hele landet og honningprodukterne er efter en lidt langsom start ved at udvikle sig positivt. Efter konsolideringen på det lokale marked er næste mål nye markeder i USA og EU, og i Brasilien er landboorganisationer interesseret i at gentage de positive, mexicanske erfaringer.

I Madagaskar handler det om vanille. Madagaskar er verdens førende vanilleproducent, men slås med stigende omkostninger og en dalende produktion.

Et EU-støttet projekt satte fokus på hele produktionskæden, fra bønder til internationale distributører, og var med til at modernisere hele sektoren, således at man bedre kunne forudse de økonomiske vilkår. Projektet satte fokus på blandt andet dyrkningsteknikker, kvalitet, markedsføring og salgsleddet – og effekten udeblev ikke.

Efter godt ni års indsats og 37,5 millioner kroner er den negative spiral nu blevet vendt. Kvaliteten er blevet forbedret gennem træningsprogrammer, og det opdyrkede areal er vokset. Vanille er atter blevet en central del af Madagaskars økonomi og stod i 2002 for ikke mindre end 26 procent af landets eksportindtægter. En solid afhængighed af et enkelt produkt – men altså også ifølge EU en solid succes.