NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Forfatningsdomstolen vil nemlig først tage stilling, når tænkepausen er overstået og man har set, hvorvidt vi ender med den samme EU-forfatning, eller en ny mini-forfatning eller noget tredje.
Allerede i maj 2005 sagde det tyske parlament, forbundsdagen i Berlin, med et overvældende flertal ja til EU-forfatningen.
563 stemmer blev det til, ud af 603. Altså klar føring, 1-0 til EU-forfatningens tyske tilhængere. Med Angela Merkels løfte om at blive forfatningens redningskvinde står der 2-0.
Selv om timingen var lagt rigtigt til rette, fik det tyske parlaments overvældende godkendelse som bekendt ikke stor indflydelse på folkeafstemningerne i Frankrig og Holland få uger senere.
Regeringens og forbundsdagens første position var, som det også har været i Danmark ved lignende sager, at hævde at klageren slet ikke har interesse i sagen, og dermed ikke ret til at føre den.
Det er denne position, som forfatningsdomstolen nu har afvist. Domstolen vil behandle sagen fra klageren. Forfatningsmodstanderne har indhentet lidt, så der nu står 1-2.
Men samtidig udtaler forfatningsdomstolen at klagesagen først kan behandles, når forfatningsprocessen helt sikkert er overstået. Samtidig vil den tyske præsident, Horst Köhler, ikke underskrive godkendelsen fra maj 2005, så længe forfatningsdomstolen ikke har behandlet klagen. Så blev der udlignet til 2-2.