NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
2007 var udråbt til året for lige muligheder af EU, og en af Kommissionens måder at markere den begivenhed på var at sende et festfyrværkeri af klager over medlemslandenes lemfældige forhold til EU-reglerne om ligestilling mellem kønnene. Omtrent halvdelen af de 27 medlemslande er på anklagebænken, herunder Danmark. Danmark modtog en klage den 21. marts 2007 med en lang række punkter som den danske regering alle har afvist. Men Kommissionen holder fast, og Danmark kan derfor blive slæbt for EU-domstolen om kort tid.
De to væsentligste klagepunkter handler om at Danmark ikke har en uafhængig institution som kan fremme ligestilling, og at regeringen ikke gør nok for at fremme »social dialog« om ligestilling på arbejdspladserne. Klagerne fra Kommissionen kan få en positiv effekt, mener en ekspert i fagbevægelsen.
»Vi havde et Ligestillingsråd en gang. Det er væk. Og vi havde et Videnscenter for Ligestilling. Det lukkede regeringen da den kom til i 2001. Siden da har der ikke været noget,« siger Byrial Bjørst. Men med Kommissionens klage kan Danmark blive tvunget til at oprette en institution som skal overvåge ligestillingen mellem kønnene, tage sager op, udgive rapporter, og støtte ofre for diskrimination.
»Færøerne har det bedre end os. I modsætning til Færøerne har vi ikke en institution der har reel betydning, og som løbende sætter ligestilling på dagsordenen. Derfor bliver der fulgt mindre op på det. Hvis vi ikke havde noget konkurrencetilsyn, ville der blive diskuteret mindre konkurrence, hvis vi ikke havde et center for menneskerettigheder, ville der ikke være så meget debat om menneskerettigheder. Vi har ikke en statslig organisation som ubønhørligt følger ligestillingen og sætter den på dagsordenen.«
For i Danmark er det gået den gale vej på arbejdsmarkedet. EU's statistik for perioden 2000-2005 viser, at løngabet i Danmark mellem kønnene er steget med tre procentpoint, fra 15 til 18 procent. Det er højere end gabet i det øvrige EU, som anslås at være 15 procent.
Det gab skal lukkes, mener Byrial Bjørst, men han mener ikke arbejdsmarkedets parter kan løfte opgaven alene. Der må en hjælpende hånd til fra regeringen, og han håber på at EU-sagen kan bane vejen for at ligeløn og ligestilling skrives ind i de danske overenskomster. Ikke ved et lovkrav, men alene ved at regeringen presses til at trække i arbejdstøjet. Og det er ikke svært for regeringen at gøre en forskel.
Han henviser til en sag om diskrimination som FOA og 3F kørte ved Arbejdsretten mod Finansministeriet i 2005. Fagbevægelsen tabte sagen fordi overenskomsten ikke rummede et ligelønsprincip. Med EU-sagen håber Byrial Bjørst at den statslige pibe kan få en anden lyd, og at staten vil gå foran med indførelse af ligeløn i overenskomsterne. Og hvis regeringen vil tilskynde til at overenskomsterne på det private område følger efter, så vil det også ske, mener han.
»Det ville gøre en forskel. De skal ikke gribe ind i overenskomsterne, men hvis de bare tilskynder til at ligeløn skrives ind i overenskomsterne, så vil det også ske,« vurderer han.
»Arbejdstagersiden er i hvert fald indstillet på det.«