NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Den stigende brug af private sundhedsforsikringer udfordrer princippet om fri og lige adgang i det danske sundhedsvæsen og kalder på en grundig analyse af de langsigtede konsekvenser.
Sundhedsforsikringer er i dag primært rettet mod folk i arbejde, idet arbejdsgiveren kan trække udgiften fra i skat. Dermed afskæres mennesker uden for arbejdsmarkedet fra denne begunstigelse. Desuden er kronisk syge oftest helt afskåret fra at tegne en forsikring, da de ikke er økonomisk attraktive. Vi har set eksempler hvor patienter uden sundhedsforsikring er blevet skubbet bagest i køen, hvilket er uacceptabelt.
Individuelle behandlingsbehov bør være styrende frem for rigide 1 måneds garantier for alle. Differentierede garantier må dog aldrig blive en sovepude, så de mindst syge altid bliver syltet i systemet. Alle, uanset sygdommens alvorlighed, skal sikres garantier ud fra hvad der er optimalt for at opnå et godt resultat. Dette bør være et grundprincip.
Vi bør også forholde os til, at der er mangel på sundhedspersonale. Et øget privat udbud kan udhule det offentlige sundhedsvæsen som får vanskeligt ved at behandle de mest syge med komplicerede forløb. Effekterne af øget konkurrence bør undersøges nøje, så vi kan regulere mulige negative konsekvenser og sikre, at princippet om fri og lige adgang ikke udfordres.
Men der er grund til bekymring for forslagets konsekvenser for kroniske patienter. I direktivets nuværende form undergraves princippet om fri og lige adgang. Bl.a. vil egenbetaling mod efterfølgende kompensation, og hensyntagen til patientens erhvervsevne favorisere ressourcestærke borgere. Taberne kan blive de mange ældre og ressourcesvage kroniske patienter.