ARTIKLER


Skræmmekampagner i Afrika

EU's nye våben i kampen mod migration er tv-reklamer, siger Ole Poulsen, der er redaktør på kampagnesiden »Intet mennesker er illegalt«
Af Ole Poulsen
22. august 2008

EU har sponsoreret en række tv-kampagner i forskellige afrikanske lande. Kampagnerne består af tv-reklamer der er produceret af den internationale migrationsfjendtlige organisation International Organisation for Migration (IOM), og har blandt andet været sendt under fodboldkampe. Formålet er at advare befolkningen i de fattige lande mod at forsøge at migrere til EU.

Ved at vise konsekvenserne af EU's migrationsfjendtlige politik forsøger de to reklamer at fortælle potentielle migranter at de ikke skal forvente at få et bedre liv i Europa.

Den ene reklame viser konsekvenserne af EU's migrationsfjendtlige politik i Middelhavet og Atlanterhavet: Folk der forsøger at komme ind i Europa fra Afrika risikerer i stadigt højere grad livet. Den anden viser det elendige liv migranterne kan forventes at få hvis de overlever turen. Budskabet er åbenlyst: befolkningen i Afrika skal skræmmes fra at forsøge at forbedre sin tilværelse ved at migrere til Europa.

Talsmand for IOM's hovedkvarter i Genéve, Jean-Philipppe Chauzy, fortalte i et Reuter-telegram den 27. november 2007. »Vi samarbejder med regeringerne i Nigeria, Cameroun og Schweiz om at informere potentielle migranter om farerne ved at benytte sig af smugler-netværkene og om virkeligheden som udokumenteret migrant i Europa.«

Sender penge retur

Den første af IOM's reklamer blev sendt i efteråret 2007 i Senegal og andre vestafrikanske lande. Den viser en kvinde der fortæller om hendes søn der druknede på turen til de spanske Kanarieøer, og hvordan han nu ikke længere kan forsørge sin familie. Den følelsesladede historie suppleres med billeder af kæntrede både og lig der skyller op på stranden, og indslaget afsluttes med at pop-sangeren Youssou N'Dour fortæller seerne at de ikke skal risikere livet, men i stedet blive i Afrika og tage sig af deres familie.

Det udelades naturligvis fra indslaget at den unge mand sandsynligvis tog af sted for netop at kunne arbejde i Europa og sende penge til sin familie, og at det er EU der har gennemført den økonomiske politik der har forarmet de afrikanske lande – heriblandt Senegal – ligesom det heller ikke fortælles at det er EU's migrationspolitik der tvang hendes søn til at foretage den farlige tur i Atlanterhavet fra Senegal til Kanarieøerne i stedet for at sejle direkte til Spanien. Dette indslag blev betalt af EU og Spanien og produceret af IOM.

Tro ikke på alt hvad du hører

Det andet indslag blev finansieret af EU og Schweiz og viser hvordan migranter behandles i Europa. En ung afrikansk mand ringer hjem til sin far og fortæller en idealiseret historie om hvor godt han klarer sig i Europa. Samtidig vises virkeligheden for tusindvis af migranter: Den unge mand har naturligvis ikke begyndt en uddannelse som han fortæller, men tigger på gaden og jages af politiet. For at understrege elendigheden er det naturligvis regnvejr i det europæiske land der ikke ønsker hans tilstedeværelse.

Det mest absurde i dette indslag der første gang blev sendt under en fodboldkamp mellem Nigeria og Schweiz, er dog spørgsmålet om hvorfor den unge mand tog af sted. For hans far er tydeligvis en velhavende mand der kunne have givet sin søn både uddannelse og eventuelt et visum til Europa. Det er sigende for hele kampagnen at dette indslag afsluttes med teksten: »Tro ikke på alt hvad du hører«.

Næppe effektivt

Det er den migrationsfjendlige, internationale organisation, IOM, der står bag reklamerne, med finansiel støtte fra Europa-Kommissionen og enkelte europæiske stater som Schweiz og Spanien. Indslagene har kostet omkring en million euro hver. Udover tv-indslagene er der også produceret radio-reklamer samt flyers, billboards m.v. som vil blive fordelt i de mest flygtninge- og migrant-producerende lande i Afrika.

International Organisation for Migration er egentlig ikke en organisation for migration, men har sit navn fordi den blandt andet bistår stater i at foretage tvungen repatriering – det vil sige deportation - af migranter, og i at forhindre flygtninge i at komme til rigere lande i Vesten. Om dette nye våben i EU og IOM's forsøg på at kontrollere migration vil være effektivt er dog stærkt tvivlsomt.

Pengeoverførsler fra migranter til deres familier er i dag en af verdens største valutabevægelser og overstiger langt de beløb lande i Europa giver i »udviklingsbistand«, så motivet for at migrere vil eksistere så længe denne kendsgerning taler sit eget tydelige sprog. Hertil kan det nævnes at migranter der har forsøgt turen til Europa, men enten er blevet deporteret eller tilbagevist inden de kom så langt, selv kan fortælle deres historier i hjemlandene.

Blandt andet afholdt »organisationen for udviste« i Mali for nylig en konference hvor de videregav råd og erfaringer om hvordan man overlever turen til og livet i Europa til deres landsmænd der overvejer selv at tage turen.

Virkelighed kontra propaganda

På en konference om udvikling og migration i Afrika i Dakar i marts 2008 – hvor IOM pudsigt nok var med-organisator – understregede Aloysius Ajab Amin fra FN's Institut for Økonomisk Udvikling og Planlægning (IDEP) at det der driver folk til at migrere, er økonomisk elendighed kombineret med den globale sociale ulighed. Han fortalte at unge overalt på det afrikanske kontinent lever i elendighed forårsaget af arbejdsløshed og manglende infrastruktur, »mens de ser deres jævnaldrende der har migrereret, sende penge hjem.« Så længe denne økonomiske virkelighed taler budskabet i IOM's reklamer stik imod, vil propaganda-effekten nok være særdeles begrænset.

(Kampagnesiden »Intet mennesker er illegalt« har adressen: http://illegalt.mahost.org/

De omtalte videoer kan ses på:http://www.clandestina.org/VIDEOS/Spain_ad.mov

http://www.clandestina.org/VIDEOS/Swiss_ad.mov