ARTIKLER


EU ønsker, at børn bliver bedre til at læse og skrive

EU-Kommissionen er utilfreds med, at alt for mange elever i EU-landene er for dårlige til at læse og skrive. Ifølge den seneste Pisa-undersøgelse var 19,6 procent af de 15-årige i EU-landene dårlige til at læse i 2009.
Af Sven Skovmand
3. februar 2011

EU's ministre har i Ministerrådet sat som mål, at denne andel skal sænkes til 15 procent i 2020. Kommissionen har derfor nedsat en ekspertgruppe på 11 medlemmer til at se på, hvad der kan gøres. Gruppen skal ledes af prinsesse Laurentien fra Holland, der er UNESCO's særlige udsending for læsefærdigheder i udviklingssammenhæng.

Gruppen skal ifølge Kommissionen »skabe større politisk opmærksomhed om arbejdet med at forbedre læse- og skrivefærdighederne i Europa. Gruppen vil analysere videnskabelig viden og se på, hvilke politikker, der har de bedste resultater.«

De 10 øvrige medlemmer kommer fra Italien, Storbritannien, Portugal, Frankrig, Ungarn, Finland, Sverige, Grækenland, Tyskland og Polen. De skal mødes regelmæssigt i de næste 18 måneder og fremsætte forslag til henstillinger, som kommissær Androulla Vassiliou vil fremkomme med i efteråret 2012.

På denne baggrund skal medlemsstaterne og Kommissionen træffe yderligere foranstaltninger som led i det strategiske samarbejde om almen uddannelse og erhvervsuddannelse, der går under navnet »Uddannelse 2020«.