ARTIKLER


Fly-rejser bliver lidt dyrere

Fra 1. januar 2012 vil alle flyselskaber, der starter fra EU's område, blive omfattet af EU's kvoteordninger.
Af Sven Skovmand
14. marts 2011

Ifølge EUobserver.com vil man tillade, at de i 2012 tilsammen må udlede 213 millioner tons CO2 - en mængde, der fra 2013 sættes ned til 208,5 millioner tons. Hvis udledningen bliver større, skal flyselskaberne købe tilladelser til at foretage den ekstra udledning.

Prisen på disse tilladelser er for tiden ret lav, så virkningen på prisen for at flyve bliver begrænset. Kommissionen forventer, at det vil fordyre den enkelte rejse mellem 13 og 67 kroner, afhængigt af, hvor langt man flyver. Miljøgruppen Transport og Energi kritiserer da også Kommissionens forslag for at være alt for beskedent. Det svarer kun til, at man lægger 7 øre på hver liter flybenzin, siger gruppen.

På længere sigt kan forslaget dog få betydning, fordi det sætter en fast grænse for det samlede udslip. Hvis antallet af flyvninger forøges, skal flyselskaberne altså betale et stadigt større beløb for at foretage den enkelte flyvning. Samtidig er bestemmelsen dyrere for charterselskaberne end for ruteselskaberne, fordi deres priser er lavere.

Netop charterselskaberne har stået for det meste af stigningen i flytrafikken. Og det vækker bekymring, fordi flyenes udledning af CO2 påvirker klimaet dobbelt så meget som en tilsvarende udledning af CO2 på landjorden.