ARTIKLER


Protester mod EU's ændring af pilotregler

EU's organisation for luftfartsmyndighed, EASA, går ind for en lempelse af kravene til piloternes arbejdsvilkår, som kritiseres af både piloter og forskere.
Af Sven Skovmand
28. oktober 2011

Det fremgår af to artikler i Politiken den 16. og 27. oktober 2011 »Forskere dumper nye pilotkrav« og »Flyselskaber og piloter går sammen om kritik af nye arbejdstidsregler«.

Allerede i 2008 fik EASA gennemført regler for piloterne, som betød, at de måtte arbejde op til 13 timer i træk. Ifølge piloterne har det betydet, at de ofte falder i søvn under arbejdet, og at de kommer til at begå fejl, der kan være farlige for sikkerheden.

Piloterne støttes af en gruppe forskere, som EASA har nedsat til at vurdere kravene til flysikkerheden. Forskerne, som er eksperter inden for søvnforskning og flyvemedicin, går ifølge Politiken ind for, at man skal skærpe de nuværende regler, så det først og fremmest slås fast, at piloterne kun må flyve ti timer i træk om natten

Men forskernes rapport bliver først offentliggjort til december, og intet tyder på, at EASA er modtagelig for deres synspunkter. Organisationen foreslår tværtimod, at piloternes længste arbejdstid skal være tre timer længere end i dag - altså 16 timer.

EASA's forslag har vakt en sådan modstand i Danmark, at alle større flyselskaber sammen med piloterne lægger pres på transportminister Henrik Dam Kristensen for at sikre, at EU's fremtidige regler kommer til at svare til forskernes krav.