NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Søren Friis Hansen begrunder påstanden med, at der intet steds i loven står noget om begrænsning af spillefirmaernes adgang til at reklamere for spil. Og EU-Domstolen har i flere domme slået fast, at der skal være sådanne restriktioner.
»Hvis det viser sig, at omsætningen og udbuddet af spil vokser eksplosivt, så er hele formålet med loven undermineret. Forventningen er, at antallet af spil og spillere vil stige voldsomt, og så opfylder man jo ikke formålet om at bremse spil, siger han.
Skatteminister Thor Möger Pedersen siger hertil, at man må se loven som en helhed, og at den blandt andet gør mere ud af at bekæmpe spillesygen ludomani. Han gør også opmærksom på, at de fleste af spillefirmaerne har været der i forvejen. De har blot handlet uden dansk tilladelse.
Den tidligere marketingdirektør for Dansk Spil, Klaus Lohse, mener dog, at der vil ske en voldsom forøgelse af reklameforbruget. Det gælder især sportspil, poker og kasino, mens der næppe sker forandringer på de andre områder, hvor der stadig er monopol.