ARTIKLER


Kritiserer EU-regler om sundhedsanprisninger

Professorer er utilfredse med, at producenter kan reklamere med produkter, der ofte kan være usunde.


Af Sven Skovmand
13. april 2013

I et indlæg i Politiken fredag den 8. februar 2013 »Sundhedsanprisninger kan gøre os endnu mere usunde«, kritiserer professorerne Morten Østergaard og Bente Klarlund Pedersen de EU-regler, der gør det lovligt for producenter af fødevarer at fremhæve vitaminer, mineraler, fedtsyrer og lignende i reklamen for deres produkter.

De to professorer, der er henholdsvis formand og næstformand i Vidensråd for Forebyggelse siger, at de er alvorligt bekymrede for, at disse muligheder vil skabe usikkerhed om, hvad der udgør en sund og varieret kost.

»Hvis vi forføres til at fylde indkøbskurven med varer, der lover at sænke kolesterol eller giver mere energi, er der en risiko for, at vi glemmer det, som vi i virkeligheden har brug for – en kost, der i sin helhed er rig på frugt, grønt, fisk, magert kød og fuldkorn...

»Det er absurd, at en sampak af kiks og ost og hvinende søde yoghurtprodukter kan sælges som et sundt mellemmåltid til børn, når vi ved, at de fleste børn får for meget sukker, og at børnefedme er et stort problem. Desværre er der på nuværende tidspunkt ikke en klar definition af, hvilke fødevarer, der må være en sundhedsanprisning, og det udnytter fødevareproducenterne i deres markedsføring af usunde produkter,« siger de og tilføjer, at et for stort indtag af vitaminer og stoffer ud over det dagligt anbefalede kan være sundhedsfarligt.

De håber, at fødeproducenterne vil undlade at strø om sig med vildledende anprisninger, at butikker og kiosker vil undlade at sælge varerne, og at forbrugerne vil holde sig fast i deres sunde fornuft. Men de frygter alligevel, at sundhedsandprisnngerne vil skabe forvirring og dårligere kostvaner.