ARTIKLER


Udenlandsk kød pyntes med danske flag

Fødevarer sælges med danske flag for at være mere attraktive. I en stikprøve af 10 produkter med danske flag brugte mindst halvdelen udenlandsk kød. Vildledning eller juridisk gråzone?


Af Astrid Ildor og Asger Nørkær Nielsen
1. august 2015

“Kom og køb! Frisk, dansk skinke”. Man ser tydeligt den handlende på torvet stå og råbe fra toppen af en ølkasse. Eller det gjorde man. I dag er det emballagerne, der ligger og råber i køledisken for at skille sig ud fra det store udvalg af pålæg, færdigretter og frostvarer.

På trods af danske flag på emballagen, "dansk", og "fremstillet i Danmark" er dyret i flere tilfælde født, opvokset og slagtet i udlandet, og så bragt til Danmark som ingrediens. Det er de færreste forbrugere klar over.

»Der er tydeligvis tale om vildledning. Med mindre for eksempel forbrugerorganisationer rejser deciderede klagesager, er der ingen, der tjekker det,« siger Camille Perrin fra den europæiske forbrugerorganisation BEUC.

Kan ikke smage forskel

Vi har undersøgt 10 udvalgte produkter med forarbejdet kød. Et af produkterne er
oksebryst fra Den Danske Frokost, som Skare Food A/S producerer. På pakken er et
dansk flag suppleret med teksten “Dansk Produceret”. Emballagen er også prydet af
rød-hvide tern, som man kender fra dugen på et dansk sommerfrokost-bord.

84 procent af danskerne tror, at et dansk flag på pakken betyder, at dyret er født og opvokset i Danmark. Det gælder dog ikke her. Producenten oplyser, at de også bruger kød fra Tyskland, Holland, Irland, Østrig og flere andre EU-lande.

»Om dyret går på den ene eller den anden side af grænsen, kan du ikke smage forskel på,« siger Lars Andersen, administrerende direktør i Skare Food A/S.

Men er det ikke problematisk, hvis forbrugeren tror, kødet er dansk, og det ikke er det?
»Da vi i tidernes morgen lavede emballagen, var det ikke noget, vi tænkte over. Og vi har aldrig tænkt over det siden.«

Bruges til at skjule

I tre af de ti produkter kom kødet udelukkende fra Danmark. I fem af produkterne blev det kun oplyst, at kødet kom fra EU-lande. I de sidste to tilfælde ville producenterne ikke oplyse oprindelsen af “konkurrencemæssige hensyn”.

De danske flag og farver er vigtige i markedsføringen af mange fødevarer, forklarer Tine Jaspers, der er indehaver af designvirksomheden Madbureauet.

»Man afkoder flag hurtigere, end man afkoder tekst. Vi oplever derfor rigtig mange, der gerne vil have, at vi sætter et flag på eller laver en mærkning, som signalerer danskhed,« siger Tine Jaspers.

Jon Fuglsang, der er madsociolog hos produktionshøjskolen Metropol, peger også på, at der er sket et skift i den måde, producenter anvender oprindelsesmærkning på.

»Tidligere var oprindelse på fødevaren kun noget, man positivt reklamerede for. Nu forsøger man i stigende grad at skjule, hvor fødevaren kommer fra, fordi nogle lande har lavere prestige end andre,« siger han.

I EU-sammenhæng er det særligt landene mod øst, danskerne mangler tillid til.

Disciplinerende effekt
Den europæiske forbrugerorganisation BEUC kæmper for at få indført regler for mærkning af forarbejdet kød.

Den danske Europa-parlamentariker Christel Schaldemose (S) bakker også op om idéen:
»Det indre marked forudsætter, at der er en grundlæggende tillid til markedet, og den er der ikke i dag. Det er derfor, vi kommer med krav om oprindelsesmærkning. Jeg tror, at mærkning vil have en disciplinerende effekt, og at vi på sigt også vil minimere svindel på hele fødevareområdet,« siger Christel Schaldemose.

Hos Dansk Industri er man bekymret for omkostningerne ved at tvinge producenterne til at oplyse oprindelseslandet. Chefkonsulent Mie Lauritzen er heller ikke enig i, at oprindelsesmærkning vil have en effekt i forhold til vildledning.

»Vi har i dag regler om vildledning, så jeg kan ikke rigtig se, hvordan obligatorisk oprindelsesmærkning kan gøre en forskel,« siger Mie Lauritzen.

Forbereder kampagne
Dansk Industri bliver bakket op af Landbrug & Fødevarers chefkonsulent Morten Damkjær Christensen, der mener, det kun er en lille del af forbrugerne, der er villige til at betale ekstra for at få oplyst, hvor kødet kommer fra.

Netop derfor mener Christel Schaldemose (S), at det er nødvendigt at gøre mærkningen obligatorisk.

»Ved at gøre det obligatorisk er der ingen, der får fordele eller ulemper. Så skal alle efterleve de samme kriterier og krav på noget, som i øvrigt er en fundamental forbrugerinformation,« siger hun.

Fødevarestyrelsen har konkluderet, at det er essentielt for at kunne mærke et produkt med dansk flag, at dyret er født, opvokset, slagtet, opskåret og pakket i Danmark.
Styrelsen starter derfor en kampagne imod vildledning fra august til oktober i år.