ARTIKLER


USA ind i EU-flyselskabers computere

USA har siden den 5. marts skaffet sig adgang til personoplysninger i europæiske flyselskabers computere. Det svenske Datainspektionen advarer SAS mod at efterkomme USA's krav. Det danske tilsyn har ikke taget stilling.
Af Staffan Dahllöf
20. juni 2004

British Airways, Iberia, KLM, og Lufthansa har åbnet deres computere for den amerikanske told. Herfra får de amerikanske myndigheder adgang til flyselskabernes oplysninger om passagererne.

 

Foruden navne, pasnummer, rejseruter og lignende vil adgangen også kunne omfatte oplysninger som kreditkortsnummer og indirekte oplysninger om religion og etnisk tilhørsforhold - via passagerernes bestillinger af mad ombord på flyveren.

 

Den amerikanske adgang skaber konflikt i forhold til EU's persondatadirektiv. Det fastslår nemlig, at personoplysninger kun må bruges til det formål, de er indsamlet til. Reservationer af flybilletter må for eksempel ikke bruges i forbindelse med sikkerhedskontrol.

 

Konflikten bliver følsom, da USA i praksis kommer til at udøve amerikansk lov på europæisk grund.

 

»Jeg er helt enig i kritikken af, at USA har handlet på egen hånd og er kommet med uacceptable trusler om straf af de flyselskaber, som ikke giver adgang til oplysningerne,« sagde EU-kommissionæren Frits Bolkestein i sidste uge.

 

Ingen aftale endnu

Frits Bolkestein, som har ansvar for det indre marked, og udenrigskommissionær Chris Patten hævder, at et møde mellem Kommissionen og den amerikanske told den 19. februar ikke skal opfattes, som at EU har accepteret USA's krav.

 

»Der er ingen aftale og ingen beslutning endnu. Vi er engageret i en intensiv dialog med de amerikanske myndigheder om korrekt håndtering af oplysningerne,« sagde Chris Patten.

 

Men de forklaringer har ikke stillet EU-parlamentet tilfreds.

 

Med 414 stemmer mod 44 stemte Parlamentet for at ophæve udtalelsen, som embedsmænd fra USA og Kommissionen udsendte den 19. februar.

 

Udtalelsen tolkes som en slags accept af de amerikanske krav, men mangler ifølge Parlamentets flertal et juridisk grundlag.

 

Ingen adgang - endnu

Hverken SAS eller en række mindre luftfartsselskaber er endnu blevet stillet overfor de amerikanske krav.

 

»Vi kan kun spekulere over grunden til, at man kun har henvendt sig til selskaberne i de store europæiske lande. I øjeblikket undersøger vi, hvordan vi skal forholde os, hvis vi bliver stillet overfor de samme krav,« siger Lars Andersen, direktør for public affaires i SAS.

 

Selv om SAS samarbejder med blandt andre Lufthansa og har et fælles bookingsystem med det tyske selskab, kan USA, ifølge Lars Andersen, ikke få adgang til SAS passageroplysninger via Lufthansa,

 

»De oplysninger, vi har lagt ind, er kun tilgængelige gennem vores systemer,« siger han.

 

I konflikt med svensk lov

Janni Christoffersen, direktør for Datatilsynet i Danmark siger, at man holdt det første møde med SAS om sagen for et par måneder siden, og at man har aftalt at foretage en løbende kontrol af udviklingen.

 

»Vi har ikke følt, at vi hidtil har haft et grundlag at tage stilling udfra. Desuden har vi ikke fået konkrete krav endnu,« siger hun.

 

Hos det svenske tilsyn, Datainspektionen, oplyser informationsdirektør Leif Stenström, at man har givet SAS en foreløbig vurdering:

 

»Det er en central pointe i EU-direktivet, at man skal vide, hvad de indsamlede oplysninger skal bruges til. Sandsynligvis vil de amerikanske krav være i konflikt med, hvordan direktivet udmøntes i svensk lov. Det har vi fortalt SAS,« siger han.

 

»Vi deler de bekymringer, man har i andre lande, men vi har ikke taget endelig stilling. Det ser heller ikke ud til, at det sidste ord er sagt,« siger Datatilsynets direktør Janni Christoffersen.