ARTIKLER


EU vil overtage Melodi Grand Prix 2007

Den svenske PR-kommissær vil som led i EU's 50 års fødselsdagsfest næste år overtage– Melodi Grand Prix.
Af Erling Böttcher
17. august 2006

De 100 millioner Melodi Grand Prix fans risikerer at deres årligt tilbagevendende musik-fest i 2007 bliver overtaget og gjort til et propaganda-nummer for EU. I hvert fald hvis det står til EU's PR-kommissær Margot Wallström.

I et notat om festligheder i forbindelse med EU's 50 års jubilæum næste år foreslår hun at det seriøst bør overvejes at koble festlighederne sammen med Eurovisionens pop-konkurrence Melodi Grand Prix.

»Vi vil mindst have ét projekt som er fælles for alle lande,« siger Margot Wallströms talsmand, Mikolaj Dowgielewicz, til dagbladet Sydsvenskan.

Reichspropaganda

Tanken om Melodi Grand Prix som EU-reklame har dog allerede affødt skarpe reaktioner i sommerens løb. »Der er simpelt hen for meget íReichspropagandaí over det«, udtalte JuniBevægelsens Hanne Dahl. »Et løst missil, affyret fra det efterhånden desperate overskudslager af amatøragtige påhit«, skrev Mikael Jalving i Berlingske Tidende.

»Hvornår har en EU-kommissær haft et hit? Skal Mariann Fischer Boel være juhu-pige? Skal showet afvikles på 25 sprog? Næh, de skuí holde sig til kagebagnings-konkurrencen, skuí de!,« skrev Ekstra Bladet.

Svante Stockselius, den svenske chef for Melodi Grand Prix, afviser imidlertid pure landsmandindens forslag:

»Det er helt udelukket. Vi kobler os ikke sammen med nogen. Men hvis de vil anvende vores deltagere i en anden sammenhæng, må de gerne henvende sig,« siger han til dagbladet Sydsvenskan.

Som omtalt i NOTAT den 16. juni er der også forslag om en stor kagebagningsfestival og om der skal danses over hele kontinentet i forbindelse med Rom-traktatens fødselsdag.