NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Først den gode nyhed: Det går godt med at få uddannet flere unge i EU med matematisk, naturvidenskabelig eller teknisk viden.
Målet er at 15 procent flere afslutter en videregående MST-uddannelse i 2010 (MST = Mathematics, Science, Technology). Det blev allerede nået i 2003.
Men så kommer der heller ikke mere godt nyt i denne tekst.
Med hensyn til de fire andre fælles mål, på EU-dansk kaldet for »benchmarks«, er landene langt, eller meget langt, fra at opfylde hvad man er blevet enige om.
Når det gælder dårlige læsere er den helt og aldeles gal.
I stedet for at reducere gruppen af elever med dårlige læsefærdigheder med 20 procent, er denne gruppe i gennemsnit blevet større end den var i udgangsåret 2000, med Finland som en lysende undtagelse. Dog trækker også Danmark og Polen i den rigtige retning.
Formålet var at EU skulle udvikles til »den mest konkurrencedygtige og vidensbaserede økonomi i verden« i 2010, men ikke på den traditionelle EU-måde med harmoniseringer eller andre former for fælles lovgivning.
Medlemslandene skulle i stedet for lære af hinanden i en konkurrence om at sikre økonomisk vækst og beskæftigelse. Det blev kaldt den »åbne koordinationsmetode«.
Lissabon-strategien har sidenhen været et fast punkt på EU-ledernes forårstopmøder, men uden at give anledning til de store politiske slagsmål eller overskrifter.
Lissabon-strategien er mest blevet betragtet som lidt kedeligt pligtstof, af dem som skulle rapportere om resultaterne, men også af de deltagende landes ministre.
Der er nu kun to overordnede mål frem til 2010 i den overordnede plan:
– Investeringer i forskning og udvikling skal op på 3 procent af landenes BNP.
– Beskæftigelsesgraden skal op på 70 procent af arbejdsstyrken.
Til gengæld er der de fem »benchmarks« indenfor selve uddannelsesområdet. Her er de forskellige landes resultater ganske nøjagtigt beskrevet i Kommissionens analyser, og det er forholdsvis nemt at udpege dem der fører, og dem der halter bagefter. u
Strategien blev startskuddet til en mangfoldig indsats på både uddannelses- og forskningsområdet fra EU's side. I arbejdsprogrammet fra 2001 satte medlemslandene sig mål som berører både folkeskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser, erhvervsuddannelser og efteruddannelse.
Problemet med EU's mangel på kompetence, det vil sige de meget begrænsede muligheder for at gennemføre en fælles politik gennem EU-lovgivning, er i Lissabon-processen løst ved at bruge den såkaldte »åbne koordinations metode«. Metoden går ud på, at medlemslandene i fællesskab fastsætter konkrete mål, og dernæst skal rapportere jævnligt til de øvrige medlemslande hvordan arbejdet med at opfylde målene skrider frem.
Men sammenligner man med de øvrige EU-lande, og tæller resultaterne for de fem uddannelsesmål sammen, er Danmark alligevel blandt de lande der klarer sig bedst. Vi får følgeskab af Finland, Sverige, Slovenien og Storbritannien. Bundskraberne er Tyrkiet, Malta og Bulgarien.
For hvert af de fem mål er ser status således ud:
– Mindst 15 procent flere færdiguddannede inden for matematik,
naturvidenskab og teknologi
Status: Opfyldt i 2003, på vej til målfordobling
Førende lande: Irland, Frankrig, Litauen
– Mindst 85 procent med uddannelse på gymnasieniveau
Status: knap 20 procents opfyldelse
Førende lande: Polen, Kroatien (kandidatland), Litauen
– Højst 10 procent må forlade uddannelsessystemet efter folkeskolen
Status: knap 40 procents opfyldelse
Førende lande: Kroatien (kandidatland) Slovenien, Polen
– 12,5 procent af den voksne befolkning på kurser og (videre)uddannelse
Status: 50 procents opfyldelse
Førende lande: Sverige, Danmark, Island (ikke EU-medlem)
– Et fald på mindst 20 procent i andelen af elever med ringe læsefærdigheder
Status: Tilbagegang, 65 procent under udgangspunktet i 2000
Førende lande: Finland, Danmark, Polen