NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
EU har sponsoreret en række tv-kampagner i forskellige afrikanske lande. Kampagnerne består af tv-reklamer der er produceret af den internationale migrationsfjendtlige organisation International Organisation for Migration (IOM), og har blandt andet været sendt under fodboldkampe. Formålet er at advare befolkningen i de fattige lande mod at forsøge at migrere til EU.
Ved at vise konsekvenserne af EU's migrationsfjendtlige politik forsøger de to reklamer at fortælle potentielle migranter at de ikke skal forvente at få et bedre liv i Europa.
Den ene reklame viser konsekvenserne af EU's migrationsfjendtlige politik i Middelhavet og Atlanterhavet: Folk der forsøger at komme ind i Europa fra Afrika risikerer i stadigt højere grad livet. Den anden viser det elendige liv migranterne kan forventes at få hvis de overlever turen. Budskabet er åbenlyst: befolkningen i Afrika skal skræmmes fra at forsøge at forbedre sin tilværelse ved at migrere til Europa.
Talsmand for IOM's hovedkvarter i Genéve, Jean-Philipppe Chauzy, fortalte i et Reuter-telegram den 27. november 2007. »Vi samarbejder med regeringerne i Nigeria, Cameroun og Schweiz om at informere potentielle migranter om farerne ved at benytte sig af smugler-netværkene og om virkeligheden som udokumenteret migrant i Europa.«
Det udelades naturligvis fra indslaget at den unge mand sandsynligvis tog af sted for netop at kunne arbejde i Europa og sende penge til sin familie, og at det er EU der har gennemført den økonomiske politik der har forarmet de afrikanske lande – heriblandt Senegal – ligesom det heller ikke fortælles at det er EU's migrationspolitik der tvang hendes søn til at foretage den farlige tur i Atlanterhavet fra Senegal til Kanarieøerne i stedet for at sejle direkte til Spanien. Dette indslag blev betalt af EU og Spanien og produceret af IOM.
Det mest absurde i dette indslag der første gang blev sendt under en fodboldkamp mellem Nigeria og Schweiz, er dog spørgsmålet om hvorfor den unge mand tog af sted. For hans far er tydeligvis en velhavende mand der kunne have givet sin søn både uddannelse og eventuelt et visum til Europa. Det er sigende for hele kampagnen at dette indslag afsluttes med teksten: »Tro ikke på alt hvad du hører«.
International Organisation for Migration er egentlig ikke en organisation for migration, men har sit navn fordi den blandt andet bistår stater i at foretage tvungen repatriering – det vil sige deportation - af migranter, og i at forhindre flygtninge i at komme til rigere lande i Vesten. Om dette nye våben i EU og IOM's forsøg på at kontrollere migration vil være effektivt er dog stærkt tvivlsomt.
Pengeoverførsler fra migranter til deres familier er i dag en af verdens største valutabevægelser og overstiger langt de beløb lande i Europa giver i »udviklingsbistand«, så motivet for at migrere vil eksistere så længe denne kendsgerning taler sit eget tydelige sprog. Hertil kan det nævnes at migranter der har forsøgt turen til Europa, men enten er blevet deporteret eller tilbagevist inden de kom så langt, selv kan fortælle deres historier i hjemlandene.
Blandt andet afholdt »organisationen for udviste« i Mali for nylig en konference hvor de videregav råd og erfaringer om hvordan man overlever turen til og livet i Europa til deres landsmænd der overvejer selv at tage turen.
(Kampagnesiden »Intet mennesker er illegalt« har adressen: http://illegalt.mahost.org/
De omtalte videoer kan ses på:http://www.clandestina.org/VIDEOS/Spain_ad.mov
http://www.clandestina.org/VIDEOS/Swiss_ad.mov