NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
»Folkeafstemningen var et rent svensk anliggende,« siger Kommissionens talsmand Gerassimos Thomas som forklaring.
Derimod er der ingen mangel på opfordringer til Sverige fra de to EU-institutioner:
Loven om den svenske nationalbank, Riksbanksloven, og de to grundlove Regeringsformen og Trykkefrihedsforordningen skal laves om.
»Riksbankens selvstændighed er ikke tilstrækkeligt sikret, det påpegede vi allerede i 2002,« sagde ØMU-kommissionær Joaquin Almunia, da rapporten om Sverige, og om de ti ny EU-lande, blev fremlagt den 20 oktober.
– Regeringen informeres af Riksbanken inden banken tager vigtige beslutninger. Dette er uhensigtsmæssigt og afspejler bankens manglende uafhængighed.
– Regeringsformen, som er en grundlov, gør det ikke klart at det er ECB som skal føre pengepolitik på Sveriges vegne.
– Sverige anerkender ikke formelt ECB's ret at udstede sedler og mønt.
– Den svenske åbenhed er for stor. Trykkefrihedsforordningen, som regulerer adgang til dokumenter, må strammes op af hensyn til statutten for ECB.
Kravene fra Bruxelles og Frankfurt er ikke ukendte og de kommer ikke ligefrem bag på de svenske regeringsembedsmænd i Stockholm.
Men det gør ECB jo ikke?
»Nej, vi har jo haft en folkeafstemning hvor resultatet blev et nej, så det er ikke aktuelt lige nu.«
Hvad indebærer lige nu?
»Man skal ikke overdrive kompleksiteten i den proces. Det er forandringer som vil kunne gennemføres forholdsvis simpelt. Det er bare ikke noget, vi arbejder på. Det vil kræve en politisk afgørelse,« siger Knut Hallberg på finansministeriet i Stockholm.
At Kommissionen foreløbig nøjes sig med løftede pegefingre og kritiske bemærkninger i en rapport, hænger sammen med at Sverige også mangler at opfylde et af de økonomiske kriterier for deltagelse i ØMU'en: En stabil valutakurs.
Så længe den svenske krone flyder frit, og ikke deltager i valutakurssamarbejdet ERM II, hvilket er en politisk beslutning, så længe vælger Kommissionen at holde lav profil med de svenske traktatbrud og krav om lovændringer.
På spørgsmålet om Sverige bare kan fortsætte med at se stort på Kommissionens kritik, svarer talsmanden Gerassimos Thomas:
»De svenske myndighederne forventes at opfylde ØMU-kravene inden Sverige går med i eurozonen. Som du sikkert ved, kræver det at Sverige først deltager i ERM II i to år, og det er ikke sket endnu.«