ARTIKLER


Til angreb på rederierne

EU vil nu forbyde linjekonferencerne, der giver rederierne mulighed for at holde ensartede priser mod at anløbe havnene et bestemt antal gange. Det bliver Mærsk McKinney Møller nok ikke glad for
Af Sven Skovmand
8. december 2005

Ifølge Berlingske Tidende vil Kommissionen nu ikke længere finde sig i at de store rederier har fælles faste rater for fragt.

Det sker igennem de såkaldte linjekonferencer, hvor rederierne fastsætter prisen og til gengæld forpligter sig til at besejle bestemte havne – i Danmark København og Århus – med faste mellemrum.

Disse linjekonferencer har hidtil været tilladt af EU, men det skal nu være slut.

Kommissionen har fået fremlagt en rapport fra firmaet Global Insight, der siger at priserne på skibstransport vil falde kraftigt, hvis systemet afskaffes. Firmaet hævder samtidig at kvaliteten enten vil blive uændret eller forbedret.

Kommissionen bebuder at den inden årets udgang vil fremlægge et forslag om ophævelse af ordningen.

Da en ændring af de nuværende bestemmels-er frem for alt vil ramme- rederiet A.P. Møller, forventer vi at Mærsk McKinney Møller nu helhjertet vil kæmpe mod EU.