NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
I en opsigtsvækkende artikel i »The Washington Trade Dally« den 1. april 2008 blev det afsløret at de langtrukne forhandlinger i Verdenshandelsorganisationen (WTO) nu er ude af dødvandet, og en ny aftale lige om hjørnet mellem organisationens 148 medlemslande. I 2001 indledtes den såkaldte Doha Udviklingsrunde som betegner omfattende forhandlinger om nye regler for verdenshandelen, herunder handelen med landbrugsvarer. Modsætninger mellem udviklede og mindre udviklede lande har ellers hensat WTO i koma, særligt i perioden siden det seneste topmøde i organisationen i december 2005 i Hong Kong.
Mange har knyttet det håb til de igangværende forhandlinger at de ville sætte en stopper for EU og USA’s dumping af billige landbrugsvarer der har været til stor skade for landbruget i mange u-lande, og med nyheden kunne det se ud som om et lys er tændt. Men af flere grunde er den optimisme svagt funderet.
I februar foreslog EU-kommissær for udenrigshandel Peter Mandelson således at forhøje EU’s tilbud på landbrugsområdet under forhandlingerne i WTO. Så kom den franske landbrugsminister Michel Barnier og talte dunder og vandt hele 19 medlemslandes opbakning. Kommissionen var sat på plads.
På papiret kan EU’s tilbud i WTO ellers se imponerende ud. EU vil skære mellem 70 og 80 procent i den samlede støtteramme. Men det skal ses på baggrund af at EU i øjeblikket slet ikke udnytter de gældende muligheder maksimalt. Ifølge den franske landbrugsøkonom Jacques Berthelot kan EU endda hæve støtten betragteligt selv om EU accepterer under halvdelen af det niveau som er tilladt under de nuværende WTO-regler.
Derfor er det mest kontante og værdifulde tilbud fra EU måske at EU helt vil fjerne den mest handelsforvridende støtte, nemlig den direkte eksportstøtte. Denne udgør dog kun 2-3 procent af den samlede landbrugsstøtte.
»Genoptagelse af forhandlingerne? Det har ikke noget med genoptagelse at gøre. Processen skal bare legitimere den handel EU og USA allerede har indgået.« U
Forhandlingerne gik meget langsomt på grund af uenigheder mellem i- og u-lande, og mellem EU og USA. Knuden blev løst med et stykke magtpolitik. I november 1992 trådte forhandlere fra EU og USA sammen i Washington D.C. og fandt en løsning der passede de to stormagter. Aftalen kaldes »Blair House-aftalen« efter den bygning den blev indgået i. Blair House-aftalen blev trods protester fra mange u-lande stort set indskrevet i WTO-aftalen om landbrug der trådte i kraft i januar 1995.
Aftalen udstak bl.a. spilleregler for landbrugsstøtten. Det blev fastlagt, at støtten skulle bringes trinvist ned. Men udgangspunktet for bereg ningerne var den landbrugsstøtte som blev givet i 1992. Dette år var landbrugsstøtten i EU og USA meget høj – få år efter var støtteniveauet væsentligt lavere. Denne tilgang har betydet at EU og USA har kunnet hæve støtten betragteligt uden at bryde WTO-reglerne.