NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Forbeholdenes betydning. Når der i denne tid har været talt så meget om forbeholdenes mulige afskaffelse, skyldes det naturligvis Lissabon-traktaten og udsigten til en snarlig folkeafstemning. Hvis irerne ikke havde sagt nej, ville traktaten have givet forbeholdene langt større betydning, end de hidtil har haft.
Det gælder først og fremmest det militære og det retspolitiske forbehold. Unionsborgerskab omtales ikke direkte i traktaten, og den styrkelse der foreslås af euro-samarbejdet – fælles økonomisk styring og budgetdisciplin – er ret beset ganske logisk. Uden en fælles styring af den økonomiske politik i landene kan hele euro-systemet blive ramt af alvorlige vanskeligheder.
Argumenterne for og imod afskaffelsen af den danske krone er derfor i store træk de samme som de hele tiden har været.
En umiddelbar følge af dette fælles forsvar er at der for første gang stilles direkte krav til medlemslandenes forsvar. I artikel 42 står der at medlemslandene skal forbedre deres militære kapacitet, og at dette skal overvåges af EU’s allerede oprettede våbenagentur.
Da Danmarks militære udgifter kun ligger på cirka 1,3 procent af bruttonationalproduktet, hvor EU som helhed har udgifter der svarer til 2 procent, må man forvente at vi vil komme under et stærkt pres for at forøge vores militære udgifter tilsvarende.
Traktattilhængerne siger ganske vist at vi kan klare problemet ved at effektivisere vores forsvar. Spørgsmålet er om det er tilstrækkeligt.
Allerede ved Amsterdam-traktaten blev flygtninge- og indvandrerspørgsmål samt civilret flyttet fra søjle 3 til søjle 1, og på disse områder er det danske forbehold altså omdannet til en undtagelse, som beskrevet i Notat for december 2007 (artiklen kan findes under www.notat.dk ved at søge under retsvæsen).
Men nu flyttes altså alt, og det har ført til en protokol i traktaten hvor Danmark får mulighed for at vælge at tilslutte sig forskellige dele af retsområdet og bevare forbeholdet på de øvrige punkter. Det giver regeringen mulighed for at holde flygtninge- og indvandrerspørgsmål udenfor og slutte sig til alt det øvrige.
Det er formentlig også den model som vil blive temaet ved en eventuel afstemning om det retspolitiske forbehold.
Før det irske nej forventede alle at Anders Fogh Rasmussen ville udskrive folkeafstemning om et eller flere forbehold til efteråret. Den seneste besked fra statsministeren er at der ikke sker noget før EU-topmødet i midten af oktober.