NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Palæstinensernes valg. Valgene til Palæstinas parlament er en blanding af forholdstalsvalg og af valg i enkeltmandskredse, sådan som man kender det i England. 66 af de 132 pladser besættes efter forholdstalsvalg, mens de sidste 66 afgøres af, hvem der får flertal i de enkelte distrikter.
Denne valgmetode måtte forventes at være til gavn for Fatah, som i mange år havde Yassir Arafat som leder og havde tilhængere i alle de palæstinensiske områder.
Men i december 2004 døde Arafat, og hans efterfølger, Mahmoud Abbas, havde ikke nær samme tilslutning. Og han blev snigløbet af de israelske regeringer der gang på gang brød de aftaler, de havde indgået.
Når Hamas vandt så stort, skyldtes det valgsystemet. Partiet fik nemlig mindre end 50 procent af stemmerne. Men det vandt flertallet af de direkte mandater, og det skyldtes at Fatah var splittet.
Den populære fængslede leder, Marwan Barghouti, stillede nemlig op på en selvstændig liste »Uafhængigt Palæstina«. Han fik langt mindre end ventet – kun 2 af mandaterne – men han tog stemmer fra Fatah.
Eksemplet blev fulgt af både USA og EU – der tilbageholdt den støtte, man havde lovet palæstinenserne.
Det eneste vestlige land, som anerkendte palæstinensernes demokratiske beslutning, var Norge.
Hvis Israel havde udnyttet situationen, ville man uden tvivl have kunnet få en holdbar fredsaftale med Hamas. For netop fordi Hamas nyder langt større tillid end Fatah, vil partiet også kunne give langt større indrømmelser.
Men Israel greb ikke chancen. Tværtimod erklærede man at man ikke kunne samarbejde med en regering, som Hamas sad i. De to begrundelser – at Hamas var en terrorbevægelse og ikke havde anerkendt Israels ret til at eksistere – var tåbelige.
Og at forlange at Hamas skal anerkende Israel, inden man kan gå i gang med forhandlinger, er direkte urimeligt. Israel har aldrig givet Fatah noget til gengæld for at partiet under Arafat anerkendte Israel.
Men den israelske regering brugte de urimelige beskyldninger som påskud til at indefryse de penge, som den havde opkrævet for palæstinenserne i skatter og toldafgifter. USA og EU fulgte trop.
USA’s politik er påvirket af den stærke Israel-lobby, der findes i landet – en lobby, der altid har støttet den til enhver siddende israelske regerings politik. En sådan lobby findes ikke i EU. Derfor kunne EU i denne sag være en nyttig modvægt til USA.
Men det har EU ikke været. I denne som i andre spørgsmål har EU ført en Israel-politik der ikke adskiller sig meget fra USA’s. Det så man blandt andet, da sagen om den ulovlige israelske »beskyttelsesmur« blev bragt for den internationale domstol i Haag i 2004. EU anbefalede at domstolen afviste sagen.
For den ensidige støtte til Fatah forstærker splittelsen mellem Hamas og Fatah og gør det næsten umuligt for palæstinenserne at optræde samlet.
Det er hverken til gavn for palæstinensere eller israelere. For hvis Israel på langt sigt skal overleve, er det absolut nødvendigt at man får skabt et fornuftigt forhold til palæstinenserne. Og det kan man kun få med en stærk palæstinensisk ledelse.