NOTAT er lukket som medie. Alle aktiviteter er flyttet over i Demokrati i Europa Oplysningsforbundet (DEO), hvor vi viderefører arbejdet med kritisk folkeoplysning og journalistik om EU, demokrati og Europa.
Endnu i januar 2005 så fremtiden lys ud for den europæiske flyfabrik Airbus. Den havde i flere år haft en større omsætning end den store amerikanske flyfabrik Boeing. Og nu kunne den fremvise det største fly i verden, A-380.
Flyet imponerede journalisterne. Ikke alene havde det plads til over 850 passagerer, det kunne også indrettes til et mindre antal passagerer, der til gengæld ville få en flyvetur i luksus. Og benzinøkonomien var fin.
I dag ser det helt anderledes ud. Boeing sælger nu langt flere fly end Airbus, og A-380 bliver mindst to år forsinket.
Krisen understreges af, at selskabets direktør, Christian Streiff netop har sagt sin stilling op, oplyser Berlingske Tidende 10.10.2006.
Streiff nåede kun at være ansat i tre måneder, men han gav op, fordi han ikke kunne få lov til at gennemføre de rationaliseringer, der skulle gøre Airbus i stand til at kunne konkurrere med Boeing.
I dag produceres den forreste del af skrogene i Toulouse og den bageste del i Hamburg. Og ved den endelig samling af flyet viste det sig, at de to deles elektriske udstyr ikke passede sammen, hvilket alene kan forsinke flyet med et år.
Hamburg ønsker imidlertid ikke at give produktionen fra sig. Og den er ikke tilfreds med i stedet at producere den populære type A-320.
Især den franske og den spanske stat sidder på en væsentlig del af aktiekapitalen, og flere af EU-landene har ydet store beløb til flyenes udvikling.
Denne støtte har Boeing klaget over til Verdenshandels-organisationen WTO, og så længe denne klage behandles, vil det ikke være muligt at yde mere støtte til Airbus, som ellers kan få hårdt brug for det.